ایجاد سوابق تحصیلی برای کنکور 1403

ایجاد سوابق تحصیلی برای کنکور 1403

آخرین بخشنامه ترمیم معدل و ایجاد سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۳ (نظام قدیم و جدید)

شیوه‌نامه اجرایی ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمرات دروس نهایی 1403

در ادامه تغییرات کنکور ۱۴۰۲ و اجرایی شدن کنکور دو مرحله ای و همچنین قطعی شدن تاثیر معدل و اهمیت بیش از پیش ترمیم معدل سوالات متعددی در ذهن داوطلبان کنکور به وجود آمده است که بارها به بررسی و شفاف سازی این سوالات پرداختیم.

در این مطلب قصد داریم بروز ترین و جدیدترین بخشنامه در خصوص ترمیم معدل را بررسی و تحلیل کنیم.

دانلود فایل بخشنامه ترمیم معدل و ایجاد سوایق تحصیلی ۱۴۰۳

میتوانید با کلیک کردن بر روی دکمه سبز زیر فایل اصلی ترمیم معدل و ایجاد سوابق تحصیلی برای نظام قدیم و تغییر رشته ای ها را دانلود کنید:

دانلود بخشنامه ترمیم

مشمولین ایجاد سابقه تحصیلی کنکور 1403

چه کسانی باید سابقه تحصیلی ایجاد کنند؟ در بخشنامه مذکور اعلام شده، اگر پایه تحصیلی یازدهم هستید و تغییر رشته می دهید، باید سابقه تحصیلی ایجاد کنید به این صورت که برای دروس یازدهم در امتحانات نهایی شرکت می کنید اما برای دروس دهم در رشته جدید که تطبیق نمی شود باید سابقه تحصیلی ایجاد کنید.

یا اگر پایه تحصیلی دوازدهم هستید و قصد دارید در رشته دیگری کنکور بدهید باید برای دروسی رشته جدید در پایه های دهم و یازدهم و دوازدهم، سابقه تحصیلی ایجاد نمایید، این مورد از بخشنامه عملا تغییر رشته را برای دانش آموزان سخت یا غیرممکن می کند.

البته این مورد از بخشنامه برای کنکور ۱۴۰۳ صدق نمی کند ولی از کنکور ۱۴۰۴ اجرا خواهد شد، به این صورت که برای کنکور ۱۴۰۴ در صورت تغییر رشته باید برای پایه یازدهم و دوازدهم سابقه ایجاد کنید و در کنکور ۱۴۰۵ نیز در صورت تغییر رشته باید برای پایه های دهم و یازدهم و دوازدهم سابقه ایجاد نمایید.

با تداخل امتحانات نهایی و ایجاد سابقه تحصیلی چه کنیم؟

در این قسمتی از بخشنامه گفته شده چنانچه یک امتحان از رشته فعلی که در حال تحصیل می باشد با امتحان دیگر در رشته ای که قصد دارید در آن کنکور بدهید با هم تداخل دارند و در یک روز برگزار می شوند باید چه کاری انجام دهید؟

مثلا رشته ریاضی هستید اما قصد دارید در کنکور تجربی شرکت کنید و برای گرفتن دیپلم در رشته ریاضی باید در تمام امتحانات نهایی این رشته شرکت نمایید و قبول شوید و از طرفی باید برای رشته تجربی نیز سابقه تحصیلی ایجاد کنید و اگر یک امتحان نهایی از رشته ریاضی با یک امتحان نهایی از رشته تجربی با هم در یک روز برگزار شوند باید ابتدا در امتحان نهایی رشته تجربی شرکت کنید و سابقه تحصیلی برای شرکت در کنکور ایجاد کنید و برای اخذ مدرک دیپلم در رشته ریاضی می توانید در شهریور همان سال در امتحان نهایی آن درس شرکت کرده و دیپلم دریافت نمایید.

در واقع دانش آموزان باید در امتحانات نهایی خرداد ماه ابتدا در آزمون های نهایی رشته ای که قرار است کنکور بدهند شرکت کنند و سابقه تحصیلی ایجاد نمایند، سپس در امتحانات نهایی رشته ای که قرار است دیپلم اخذ کنند شرکت کنند.

چه کسانی باید سابقه تحصیلی ایجاد کنند؟

چه کسانی می توانند ترمیم معدل انجام دهند؟

در بند بعدی این بخشنامه ذکر شده است که کلیه دانش آموزانی که فاقد تمام یا بخشی از سوابق تحصیلی در رشته مورد نظر خود می باشند باید در امتحانات ترمیم شرکت کرده و سابقه ایجاد کنند، یعنی اگر شما دانش آموزی هستید که دارای درس پاس نشده می باشید جزو آن دسته از دانش آموزانی قرار می گیرید که دارای سوابق تحصیلی ناقص می باشید لذا حتما باید در امتحانات ترمیم شرکت نموده و سوابق تحصیلی خود را کامل نمایید.

در بند مربوط به مشمولان امتحانات ترمیم اینگونه توضیح داده شده است که کلیه دانش آموزانی که دارای سوابق تحصیلی هستند و یا فاقد تمام یا بخشی از سوابق تحصیلی می باشند می توانند در امتحانات ترمیم نمره شرکت نمایند، به این صورت که:

چه دروسی شامل ترمیم می شود و چند بار می توان در امتحان ترمیم شرکت کرد؟

توجه داشته باشید که برای هر درس فقط می توانید یک بار در امتحان ترمیم شرکت کنید و بیش از یک بار اجازه ترمیم داده نمی شود همانطور که قبلتر هم در مطلب چند بار میتوان در ترمیم معدل شرکت کرد؟ گفته بودیم و فقط دروسی که شما بخواهید و به نظرتان نیاز به ترمیم دارند را می توانید ترمیم کنید، لذا نیازی به شرکت در تمام امتحانات رشته مد نظرتان نیست، بهتر است فقط دروسی که نمره پایینی کسب کرده اید را ترمیم کنید.

شرایط غیبت در امتحان ترمیم معدل

چنانچه در امتحان ترمیم ثبت نام کرده باشید اما به هر دلیلی در زمان برگزاری آزمون در جلسه غیبت داشته باشید، فرصت یک بار شرکت در آزمون ترمیم برای شما همچنان حفظ می شود و می توانید بار دیگر در امتحان ترمیم ثبت نام و شرکت نمایید.

نکته مهم بعدی در بخشنامه ترمیم معدل این است که نمره ای که شما در امتحان ترمیم کسب نموده اید در کارنامه شما ثبت نخواهد شد و فقط در تراز کنکور لحاظ خواهد شد.

در واقع نمره ترمیم فقط در نتایج کنکور تاثیرگذار می باشد و در کارنامه لحاظ نمی شود و چنانچه شما بخواهید در رشته های بدون آزمون که با معدل دانشجو جذب می کنند پذیرش شوید، این ترمیم نمره در معدل شما تاثیر نخواهد داشت.

تنها تبصره ای که در این مورد وجود دارد این است که نمرات ترمیم فقط برای داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور هنر را دارند، در کارنامه آنان نیز موثر خواهد بود و اما برای داوطلبان دیگر رشته ها در کارنامه تاثیری ندارد.

اگر در سابقه تحصیلی نداشته باشیم چه نمره ای در نظر گرفته میشود؟

توجه داشته باشید که نمره خام صفر برای داوطلبانی لحاظ می گردد که سابقه تحصیلی نداشته باشند، یعنی اگر شما در یک درس سابقه تحصیلی ایجاد نکنید نمره صفر برای شما در نظر گرفته می شود و این نمره صفر به معنی تراز صفر در کنکور نخواهد بود بلکه به معنای تراز منفی در کنکور می باشد، لذا حتما برای هر درس اقدام به ایجاد شابقه تحصیلی نمایید و بیخیال رد نشوید.

آیا تراز نمرات امتحان نهایی در کنکور یکسان است؟

نکته بعدی این است که نمره کل سطح سابقه تحصیلی که شما بدست اورده اید، امسال یک تراز به شما خواهد داد و سال بعد تراز متفاوتی با توجه به همان نمره ای که در آزمون ترمیم کسب نموده اید برای شما محاسبه خواهد شد و آن تراز نیز بستگی به سطح سختی و آسانی آزمون سراسری و همچنین سطح آمادگی داوطلبان شرکت کننده در کنکور خواهد داشت.

یعنی اگر شما نمره بیست در یک درس به دست آورده باشید و در کنکور امسال تراز ۱۰ هزار به شما بدهد و این تراز ده هزار در کنکور سال بعد قابل استفاده نمی باشد و یک تراز جدید برای شما محاسبه خواهد شد که ممکن است همین نمره بیست در کنکور سال بعد تراز کمتر یا بیشتری به شما بدهد و در واقع قابل پیش بینی نمی باشد و بستگی به مواردی که ذکر شد دارد.

شرکت  در امتحان نهایی و ترمیم معدل

مثلا اگر در درس زیست شناسی نمره نهایی ۱۹ کسب کنید و تراز شما ۸ هزار شود ولی در امتحان ترمیم سال بعد شرکت کنید و نمره ۱۸ کسب کنید و تراز ۱۰ هزار به شما بدهد، همان تراز ده هزار و نمره ۱۸ برای شما لحاظ خواهد شد، اما اگر مثلا نمره ۱۵ کسب کنید و تراز ۶ هزار به شما بدهد همان نمره ۱۹ و تراز ۱۰ هزار سال قبل برای شما محفوظ خواهد بود و لحاظ خواهد شد.

چنانچه در ترمیم سال بعد ثبت نام کنید اما غیبت کنید و نمره صفر برای شما در نظر گرفته شود، باز هم همان تراز سال قبل که بهتر بوده است برای شما لحاظ می شود، پس آخرین نمره برای شما در نظر گرفته نمی شود بلکه آن نمره که تراز بهتری به شما بدهد لحاظ می شود، لذا از این نظر نگرانی نداشته باشید.

نکته مهم آخر در بخشنامه ترمیم این است که دانش آموزان با هر نمره ای که داشته باشند می توانند در امتحان ترمیم شرکت کنند و محدودیتی برای آنان در نظر گرفته نشده است.

دانلود بخشنامه ترمیم

داوطلبان نظام قدیم و جدید برای ترمیم معدل و ایجاد سابقه تحصیلی باید به کجا مراجعه کنند؟

دواطلبان نظام قدیم که سابقه تحصیلی ندارند یا داوطلبان نظام جدید که قصد ترمیم معدل دارند باید به مدارس بزرگسالان مراجعه کنند و برای ترمیم معدل یا ایجاد سوابق تحصیلی درخواست خود را ثبت کنند. لیست مدارس بزرگسالان

در پادکست زیر موراد زیر بررسی شده است:

پادکست صحبت های کامل استاد علیرضا افشار در مورد ترمیم نمره و ایجاد سابقه تحصیلی

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنیحضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرامایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

ایجاد سوابق تحصیلی برای کنکور 1403

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب