بهترین زمان مصرف قرص ویتامین ای

بهترین زمان مصرف قرص ویتامین ای

خواص ویتامین E

ویتامین E برای بدن فواید بسیاری دارد که یکی از مهم‌ترین خاصیت‌های آن اثر محافظتی آن در برابر رادیکال‌های آزاد است که سبب می‌شود عمل اکسیداسیونی این مواد از بین برود و سلول را در برابر پیری زودهنگام و تخریب محافظت می‌کند. این خاصیت ویتامین E بسیار بیشتر از سایر آنتی‌اکسیدان‌ها برای بدن است.

مهمترین خواص ویتامین ای برای سلامتی و پیشگیری از بیماری های مختلف در بدن عبارتند از:

۱- ویتامین E برای زنان مفید است

یکی از خواص ویتامین E برای زنان کمک به تنظیم هورمون‌های بدن است. در نتیجه‌ی ایجاد تعادل در وضعیت هورمون‌های بدن زنان، علائم PMS یا همان سندروم پیش از قاعدگی کاهش پیدا می‌کند. همچنین اضافه وزن ناشی از به‌هم ریختن تعادل هورمونی از بین می رود و علائمی که در نتیجه به‌هم ریختگی هورمون‌ها ایجاد می‌شوند همچون آلرژی، تغییرات پوستی، خستگی، استرس، عفونت ادراری و غیره کاهش پیدا می‌کند.

جلوگیری از سقط جنین در دوران بارداری، درمان خشکی و شکنندگی ناخن‌ها و جلوگیری از گرگرفتگی در دوران قاعدگی از دیگر خواص مصرف ویتأمین ای برای بانوان است. البته لازم به ذکر است که اگرچه مصرف ویتأمین E برای زنان نتایج مثبت زیادی را به همراه دارد، اما بهتر است خانم‌ها این ویتأمین را زیر نظر پزشک متخصص زنان مصرف کنند؛ چراکه مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند عوارض جانبی متعددی نظیر مشکلات پوستی یا گوارشی را در آن‌ها ایجاد کند. 

۲- خواص ویتامین  E برای پوست و مو

ممکن است شما نیز شنیده باشید که بسیاری از افراد در تهیه ماسک پوستی یک عدد کپسول را باز کرده و یا از روغن حاوی ویتامین E یا سرم‌های پوستی دارای این ویتامین استفاده می‌کنند. همانطور که گفته شد ویتامین Eآسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد را در سلول‌های بدن همچون پوست کاهش می‌دهد و در نتیجه پوست را در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می‌کند. همچنین ویتامین E ‌ می‌تواند التهابات پوستی را کاهش داده و به کمک سرم ویتامین C به درمان جای زخم‌ها و آکنه‌ها و حتی چین و چروک کمک کند.

خواص ویتامین E برای پوست و برای سلامت موها اهمیت بسیاری دارد. بطوری که پوست سر را از آسیب‌های محیطی، خشکی و پوسته پوسته شدن حفظ می‌کند و می‌تواند در تغذیه‌رسانی صحیح مو و در نتیجه سالم ماندن و شادابی موها کمک کند. می‌توان از روغن ویتامین E به‌خصوص زمانی که موها خشک و کدر هستند همچون یک ماسک مو استفاده کرد و در نتیجه از خواص آن برای مو بهره برد.

علاوه بر این بهتر است بدانید که کمک به رشد مو‌ها، درمان موخوره، جلوگیری از ریزش مو‌ها و مرطوب نگه داشتن مو از دیگر فواید ویتامین ای بوده و اگر به دنبال این هستید که بدانید ویتامین e برای پوست چه خاصیتی دارد؟ باید بگوییم این ویتامین مهم و حیاتی در صورتی که به درستی مصرف شود، به درمان آفتاب سوختگی، کاهش چین و چروک، پاک‌سازی پوست، درمان اگزما و درمان ترک پوست بارداری کمک بسیاری می‌کند. 

۳- مناسب برای لاغری و تناسب

۴- موثر بر کنترل بیماری قند خون و دیابت

۵- مفید برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن

۶- افزایش قدرت عضلانی و پایداری فیزیکی 

۷- تقویت بینایی

۸- بهبود بیماری آلزایمر

۹- بهبود اثر درمان‌ های پزشکی

۱۰- درمان کبد چرب

۱۱- ضروری برای بدنسازی و رشد عضلات

۱۲- پیشگیری از بیماری‌ ها

یکی از خواص ویتامین E جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول است که در نتیجه آن سطح کلسترول در خون متعادل باقی می‌ماند. به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی که ویتامین ای دارد می‌‌تواند از بروز سرطان، بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا و سخت شدن رگ‌ها جلوگیری کند؛ اما نمی‌توان اثر قطعی برای تاثیر آن در درمان بیماری‌ها گزارش کرد.

11 غذای سرشار از ویتامین E

ویتامین E یک ماده مغذی رایج است که در بیشتر غذاها یافت می شود. برخی از غذاها، از جمله روغن های پخت و پز، دانه ها و آجیل، منابع فوق العاده غنی هستند.

روغن جوانه گندم

روغن جوانه گندم با فشار دادن قسمت جوانه گندم کامل برای استخراج روغن ساخته می شود. این روغن با طعم آجیل سرشار از ویتامین E است که حاوی 20 میلی گرم در هر قاشق غذاخوری است که 133 درصد از ارزش روزانه را تشکیل می دهد. با مصرف گندم کامل، یک کربوهیدرات پیچیده تغذیه ای نیز دوز مناسبی از آن را به شما می دهد، هرچند مطمئناً رقیق شده است.

میگو

برخی از غذاهای دریایی مقدار مناسبی از ویتامین E را فراهم می کنند. برای مثال، یک وعده 3 اونس میگو (حدود 12 میگو) حدود 2 میلی گرم را فراهم می کند. خرچنگ آبی، میگو و خرچنگ نیز حدود 12 درصد از ارزش روزانه را به همراه مواد مغذی مانند منیزیم، کلسیم، روی و ویتامین B12 که برای تولید انرژی و هدایت تکانه های عصبی ضروری هستند، تامین می کنند.

بادام ها

کدو حلوایی

دانه های آفتابگردان

آووکادو

آووکادو به دلیل کرمی لذیذ، محتوای بالای پتاسیم و چربی های سالم مورد علاقه است. آنها به ویژه دارای چربی های تک غیراشباع سالم برای قلب هستند که مشخصه رژیم غذایی مدیترانه ای است و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. آووکادو همچنین سرشار از ویتامین E است، با کمی بیش از 4 میلی گرم در هر آووکادو، که حدود 28 درصد از مصرف روزانه توصیه شده است.

روغن زیتون

فلفل قرمز

انبه

ماهی قزل آلا

اسفناج

نحوه مصرف ویتامین  E

بهترین نحوه مصرف ویتامین E جذب آن‌ها از طریق مواد غذایی و داشتن غذای رژیمی مناسب است. این ویتامین محلول در چربی بوده و می‌تواند در بافت چربی ذخیره شود؛ اما به همین دلیل دفع آن از بدن به‌سختی صورت گرفته و دوز بالای آن می ‌واند ایجاد مسمومیت کند. مصرف مکمل و قرص را بدون تجویز پزشک و نظارت وی پیشنهاد نمیکنیم. به‌صورت کلی افراد در سنین مختلف به دوزهای متفاوت نیاز دارند که این مقدار در کودکان یک تا سه سال حدود ۶ میلی‌گرم در روز است که در آقایان ۱۴ سال به بالا، به ۱۵ میلی‌گرم در روز می‌رسد و این مقدار برای خانم‌های ۱۴ سال به بالا نیز مشابه است؛ مگر آنکه در دوران شیردهی قرار داشته باشند که می‌توانند تا ۱۹ میلی‌گرم در روز ویتامین ای مصرف کنند.

غذاهایی که حاوی ویتامین E هستند شامل مغزها، روغن‌های گیاهی، سبزیجاتی که برگ سبز دارند مانند اسفناج، غلات غنی شده، تخم مرغ، دانه‌های آفتابگردان تفت داده شده و خشک، کلم بروکلی، کیوی، انبه، گوجه فرنگی و... است.

برای مصرف مکمل ویتامین E می‌توان آن را به دو شکل طبیعی و مصنوعی دریافت کرد که دی آلفا توکوفرول فرم طبیعی و دی ال آلفا رول فرم مصنوعی آن است؛ فرم طبیعی در بدن فعال‌تر است. برای اطلاع از دوز این قرص‌ها می‌توانید برچسب‌ها را بررسی کنید و برای اطلاع از میزان نیاز خود، پیش از مصرف آ‌ن‌ها، حتما با پزشک مشورت کنید.

عوارض در صورت مصرف بیش از حد

عوارض ویتامین E متفاوت است و می‌تواند از تحریک موضعی پوست تا حالت تهوع و سردرد، خونریزی، خستگی و حتی سکته مغزی خونریزی دهنده باشد و این به میزان ازدیاد ویتامین E در بدن بستگی دارد. کسانی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند، نباید به صورت سرخود مکمل‌ مصرف کنند و حتماً درباره مصرف باید با پزشک خود مشورت کنند. افراد دیابتی و کسانی که بیماری‌های قلبی و عروقی دارند در صورت مصرف بیش از حد مورد نیاز از ویتامین E در روز ممکن است به نارسایی قلبی دچار شده و حتی در بیمارستان بستری شوند. افراد در اوایل بارداری باید از مصرف مکمل بپرهیزند؛ زیرا از عوارض خطرناک آن در بارداری نقص مادرزادی قلب است.

جالب است بدانید با این که این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان و پیشگیری کننده از سرطان محسوب می‌شود اما مصرف مکمل آن بیش از هفت بار در هفته سبب افزایش سرطان پروستات در جمعیتی از مردان تحت آزمایش شده است. با توجه به عوارض ویتامین E که بر اثر مصرف مکمل‌های آن به وجود می‌آید، بهترین راه این است که به جذب آن از طریق غذا اکتفا کنید و تنها در صورت صلاحدید پزشک و با میزان مورد تجویز وی مکمل ویتامین E خوراکی مصرف کنید.

تداخلات دارویی در شکل قرص

درمان و پیشگیری از مسمومیت با قرص ویتامین E

کمبود ویتامین ای  در بدن

با وجود اینکه کمبود ویتامین E در افراد سالم بسیار نادر است؛ اما سوء تغذیه و مشکلات گوارشی می‌تواند افراد را با کمبود ویتامین E روبه‌رو کند. اغلب افرادی که به کمبود این ویتامین دچار می‌شوند ممکن است به بیماری‌های التهابی روده، فیبروز سیستیکف بیماری کرون و بیماری‌های کبد یا پانکراس دچار باشند که سبب عدم جذب چربی می‌شود؛ بنابراین کمبود جذب مصرف چربی و کاهش جذب آن در ارتباط است. از علائم کمبود آن می توان به کاهش هماهنگی عضلات، مشکل در بینایی و گفتار اشاره کرد.

 به همین دلیل رژیم‌های غیراصولی که مصرف چربی را به صورت کامل قطع می‌کنند، سبب می‌شوند افراد ویتامین‌های محلول در چربی همچون ویتامین E را کمتر جذب کنند و به همین دلیل با مشکلات مختلفی روبرو شوند. به همین دلیل است که رژیم‌های بهاره غفاری طرفداران بسیاری دارد. این رژیم‌ها نه تنها شما را به تناسب اندام می‌رسانند و آن را به مدت طولانی نگه می‌دارنن؛د بلکه به شما کمک می‌کنند تا سلامت خود را حفظ کرده و آن را ارتقا دهید. شما باید تحت رژیم لاغری بتوانید تمام نیازهای روزانه خود به ویتامین‌ها و مواد معدنی را رفع کنید. به همین دلیل چنانچه تصمیم به گرفتن رژیم کاهش وزن دارید؛ همین حالا بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، با کلیک بر روی غفاری دایت به سایت اصلی هدایت شوید.

بهترین زمان مصرف قرص ویتامین ای

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب