تتو بدن

تتو بدن

مراقبت های قبل از تاتو بدن

آشنایی با تاریخچه تاتو بدن

تاتو یا خالکوبی، یکی از هنرهای اصیل و باستانی است که قدمتی به بلندای تمدن بشری دارد. اولین شواهد هنر خالکوبی، به شکل مجسمه‌های سفالینی است که روی صورتشان نقشی از تاتو حک شده است. قدیمی‌ترین مجسمه‌هایی که در این زمینه کشف شده‌اند، متعلق به مقبره‌ای در ژاپن است و قدمت آنها به بیش از 5000 سال پیش از میلاد می‌رسد.

از نظر پیدایش مستندات واقعی درباره خالکوبی مستقیم روی بدن، می‌توان به مرد یخی اشاره کرد. مومیایی به جا مانده از عصر برنز، که قدمت تخمینی آن به 3300 سال پیش از میلاد باز می‌گردد.

اما هدف مردمان اولیه از اجرای این خالکوبی‌ها چه بوده است؟ باستان شناسان، بر این باورند که بسیاری از نقاط خالکوبی شده روی نقاط مختلف بدن، نشانه‌های اولیه از علم طب سوزنی هستند. حال آنکه، برخی کشفیات از طرح‌های پیچیده و معنی‌دار خبر می‌دهند. تاریخ دانان در اینباره می‌گویند: طرح‌های تاتو نقش مهمی در تعیین جایگاه اجتماعی افراد داشتند. برای مثال، در مصر یا یونان باستان، از طرح‌های مختلف تاتو برای طبقه اشراف زاده، رقاص‌ یا خدمتکاران و جنایتکاران استفاده می‌شده است.

اما در دنیای مدرن امروز، بسیاری از مفاهیم و فرهنگ‌های بشری زیر و رو شده‌اند و رنگ دیگری به خود گرفته‌اند. امروزه، شما می‌توانید هر طرحی که دوست داشته باشید را انتخاب کنید و آن را با مفاهیم انتزاعی ذهن خودتان گره بزنید.هیچ محدودیتی برای اجرای اشکال مختلف تاتو روی بدن وجود ندارد. تنها نگرانی در زمینه تاتو، رعایت نکات بهداشتی و به حداقل رساندن عوارض ناشی از اجرای آن روی پوست است.

مراقبت های قبل از تاتو بدن

انتخاب طرح ویژه و خاص اولین تاتو، برای همه افراد کاری سخت و زمان‌بر است. اما این تازه اول راه است. از پیدا کردن تاتو آرتیست ماهر گرفته تا رعایت سطوح مراقبتی مختلف، قرار است با کلی نکته در مورد تاتو آشنا شوید.

برای شروع، اگر درباره طرح و محل اجرای آن روی بدنتان مطمئن هستید، می‌توانید به سراغ تاتو آرتیست باتجربه‌ای بروید و نوبت بگیرید.

بعد از تنظیم نوبت تاتو، مراقبت‌های اولیه تازه شروع می‌شوند. مراقبت های قبل از تاتو بدن، به منظور کاهش عوارض و رضایت شما از نتیجه نهایی تاتو تدوین شده‌اند.

به همین خطر، توصیه می‌شود این نکات را جدی بگیرید و رعایت نمایید:

مشورت با تاتو آرتیست

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، مهم‌ترین قدم پیش از انجام تاتو، انتخاب تاتو آرتیست باتجربه و ماهر است. مهارت و توانایی فردی که قرار است طرح تاتو را برای شما اجرا کند، بیشترین تاثیر را در نتیجه خالکوبی شما دارد. ظرافت اجرای طرح، کنترل ایجاد زخم، التهاب یا حتی احساس درد در حین انجام تاتو تا حد زیادی به روش کار و مهارت تاتو آرتیست شما بستگی دارد.

به همین خاطر، مهم است که به مراکز معتبر اجرای تاتو مراجعه نمایید و از کیفیت کار آنها اطمینان حاصل کنید. برای این کار، می‌توانید صفحات مجازی یا بخش نظرات صفحات شبکه‌های اجتماعی این مراکز یا افراد را چک نمایید. حتی می‌توانید در صفحات مجازی خود از تجربیات و نظر دیگران در این مورد کمک بگیرید.

هنگامی که موفق شدید تکنسین ماهر و مرکز معتبری را برای اجرای تاتو پیدا کنید، قرار ملاقاتی را برای مشورت تنظیم نمایید. در این جلسه، درباره طرح مورد نظرتان، جایگاه و اندازه آن مشورت کنید. همچنین، روال کار را ببینید و با مراحل آن آشنا شوید تا موقع انجام تاتو دچار شوک یا سردرگمی نشوید.

پیش گرفتن رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی شما در روزهای قبل و بعد از انجام تاتو، نقش مهمی در تاب‌آوری خودتان و نتیجه کار دارد. به همین خاطر، بهتر است رژیم غذایی سالم را جدی بگیرید. دستگاه تاتو، مجموعه‌ای از سوزن‌های ریز است که با فرو رفتن در داخل پوست، رنگ را به پوستتان تزریق می‌نمایند. این کار، می‌تواند باعث خونریزی یا حتی آسیب و التهاب شود. 

برای کاهش این عوارض احتمالی، می‌توانید مراقبت‌های غذایی زیر را مد نظر قرار دهید:

مصرف الکل، مواد کافئین دار و داروهای ضد انعقاد، ممکن است باعث ایجاد خونریزی‌های کنترل نشده در پروسه انجام تاتو شوند.

هیدراته نگه داشتن بدن

هیدراته بودن پوست و بدن شما، نقش مهمی در روند تاتو بدن و نتیجه آن دارد. هیدراته بودن بدن، از افت فشار و دهیدراتاسیون در حین انجام تاتو جلوگیری می‌کند. به علاوه، خاصیت ارتجاعی و انعطاف پوستتان را افزایش می‌دهد و نقش مهمی در کاهش درد و افزایش تحمل شما ایفا می‌کند. همچنین، توصیه می‌شود روند هیدراتاسیون را تا چند روز بعد از اتمام تاتو ادامه دهید تا زخم و التهاب ناشی از آن سریع‌تر بهبود یابد. دهیدراته شدن و کم آبی بدن هنگان اجرای تاتو، می‌تواند باعث تشدید درد، سردرد و ضعف بدنی شود.

برای هیدراته ماندن بدن، حداقل 2 تا 3 روز پیش از انجام تاتو، آب و مایعات کافی بنوشید. همچنین، می‌توانید از اپلیکیشن‌های کنترل آب بدن نیز برای یادآوری نوشیدن مایعات کمک بگیرید.

مرطوب کردن پوست

همانقدر که آبرسانی سلولی و تامین آب میان بافتی پیش از انجام تاتو اهمیت دارد، حفظ رطوبت پوست نیز مهم است. برای اطمینان از تامین رطوبت مورد نیاز پوست، یک هفته پیش از انجام تاتو مرتب از مرطوب کننده استفاده کنید. این کار را  حداقل دوبار در روز انجام دهید. اگر پوست خشکی دارید و اغلب با مشکلاتی مانند پوسته پوسته شدن و خشکی مواجه می‌شوید، بهتر است از لویسیون‌های باکیفیت یا حتی سرم پوستی استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که روز انجام تاتو، نباید هیچ محصول آبرسان یا مرطوب کننده‌ای را روی سطح پوستتان بمالید. این محصولات، لایه‌ای اضافی روی سطح پوست ایجاد می‌کنند و می‌توانند باعث اختلال در رنگ گیری یا عملکرد دستگاه تاتو شوند.

لایه برداری پوست

لایه برداری پوست، روشی بسیار مفید برای پاکسازی منافذ و از بین بردن آلودگی‌های است. لایه برداری، به خارج شدن موهای زیر پوستی نیز کمک می‌کند و کار اصلاح پیش از تاتو را تسهیل می‌نماید.

برای لایه برداری پوست، می‌توانید از لایه بردارهای آماده یا خانگی کمک بگیرید. اما باید به حساسیت پوستی و امکان ایجاد واکنش‌های آلرژیک نیز توجه داشته باشید. تا حد امکان، از به کارگیری لایه بردارهای حساسیت زا اجتناب نمایید. همچنین، توصیه می‌شود مواد به کار رفته در فرمولاسیون محصولات را چک کنید. به خصوص اگر پوست حساسی دارید، بهتر است توجه بیشتری به این امر داشته باشید.

شیو کردن پوست

یکی از کارهای مهم و ضروری کمه پیش از انجام تاتو باید انجام دهید، شیو کردن ناحیه مورد نظر از بدنتان است. این کار ،کمک می‌کند تا پوستتان به سطحی صاف و هموار تبدیل شود. اما باید با احتیاط این کار را انجام دهید. بنابر روش اصلاح مورد نظرتان، بهتر است برخی نکات را در نظر داشته باشید:

اصلاح با تیغ یا ژیلت

اگر قصد دارید با تیغ یا ژیلت شیو کنید، بهتر است از فوم‌های اصلاح کمک بگیرید. این محصول، به حرکت روان ژیلت کمک می‌کند و امکان ایجاد جراحت را به حداقل می‌رساند.

هنگام استفاده از ژیلت، بهتر است خیلی احتیاط کنید و با ملایمت آن را روی پوستتان حرکت دهید. ایجاد هرگونه زخم، خراش یا بریدگی ممکن است جلسه تاتو شما را کنسل نماید.

اصلاح با وکس یا موم

یکی دیگر از راه‌های رایج برای اصلاح پوست، وکس یا موم است. بعد از وکس کردن، ممکن است کمی التهاب یا قرمزی پوست به وجود بیاید که موقتی است و جای نگرانی نیست. اما در مقابل اصلاح با ژیلت، روش ایمن‌تری است و باعث خراش یا بریدگی نمی‌شود. به خاطر داشته باشید که جلسه وکس خود را نهایتان چند روز پیش از تاتو تنظیم کنید.

هنگام انجام تاتو، پوستتان باید عاری از وجود هرگونه ریز مو یا تارهای درحال رویش باشد. بعد از اصلاح کردن، از افترشیو استفاده نکنید.افترشیوها حاوی درصد بالایی از الکل هستند و می‌توانند خشکی و حساسیت پوستتان را تحریک نمایند.

به اندازه کافی غذا بخورید

پیش از رفتن به جسه تاتو، یک وعده کامل غذا بخورید و از مغذی بودن آن اطمینان حاصل کنید. درست است که هنگام اجرای تاتو شما فعالیت فیزیکی خاصی انجام نمی‌دهید، اما بدنتان مقدار زیادی انرژی از دست می‌دهد.اگر انرژی مورد نیاز بدن برای تحمل درد و فشار ناشی از خالکوبی تامین نشود، ممکن است دچار دردسر شوید. سردردهای شدید عصبی، کاهش آستانه تحمل درد، ضعف و از حال رفتن از جمله شایع‌ترین مشکلات ناشی از غذا نخوردن پیش از انجام تاتو است.

اگر قرار است قسمت بزرگی از بدن خود را تاتو کنید، بهتر است میان وعده مناسب و پرانرژی به همراه خود ببرید. با توجه به نوع طرح و بزرگی آن، تاتو آرتیست احتمالا بین اجرای طرح استراحت می‌کند. شما می‌توانید از این فرصت برای بازیابی انرژی از دست رفته خود کمک بگیرید.

کارهایی که نباید پیش از انجام تاتو انجام داد

جای زخم تاتو روی پوست آسیب دیده خیلی دیرتر از پوست سالم بهبود می‌یابد. به همین خاطر، اکثر متخصصان این حوزه درصورت آسیب دیدگی پوست معمولا کار را عقب می‌اندازند.

توصیه می‌شود از انجام هر‌کاری که باعث آسیب یا افزایش حساسیت پوستتان می‌شود خودداری نمایید. از جمله مهم‌ترین مواردی که باید از انجام آنها اجتناب کرد، می‌توان موارد زیر را نام برد:

مراقبت‌های لازم در حین تاتو

یکی دیگر از سطوح مهم مراقبتی تاتو، نکاتی است که باید حین اجرای آن رعایت شود. در نظر گرفتن این مجموعه مراقبت‌ها در تسکین درد، کاهش عوارض و بهبود نتیجه کار موثر است.مهم‌ترین مواردی که در این زمینه باید رعایت شود عبارتند از:

لباس راحتی بپوشید

لباس راحت و مناسبی برای رفتن به جلسه تاتو خود انتخاب کنید. به علاوه، از پوشیدن لباس‌های تنگ، شلوغ و توری خودداری نمایید .این لباس‌ها ممکن است کار تاتو آرتیست را با مشکل مواجه کنند. توصیه می‌شود لباسی را بردارید که امکان دسترسی راحت به ناحیه مورد نظر تاتو را برای تکنسین فراهم نماید.

از محصولات موضعی استفاده نکنید

یکی از اشتباهات رایج در پروسه انجام تاتو، استفاده از محصولات موضعی مانند لوسیون مرطوب کننده، پمادهای بیحسی و ... است. هنگام اجرای تاتو، پوست شما باید کاملا تمیز باشد. پیش از شروع کار، تکنسین پوستتان را با پنبه و اسپری الکل یا مواد شوینده مخصوص پاکسازی می‌کند.سپس طرح را به کمک نوعی تکنیک برگردان روی دستتان کپی می‌نماید. در نهایت با کمک دستگاه، رنگ گذاری را شروع می‌کند. اگر پوستتان تمیز نباشد یا از محصولات موضعی استفاده کرده باشید، ممکن است انتقال طرح و رنگ گذاری تاتو با مشکل مواجه شود.

مراقبت‌های بعد از تاتو

بعد از انجام تاتو، پوست شما بیش از هر زمان دیگری آسیب‌پذیر است. وجود التهاب، جای زخم یا قرمزی پوست، امکان انتقال عفونت و آلودگی را افزایش می‌دهند؛ اما با پیش گرفتن برخی نکات مراقبتی، به راحتی می‌توانید این معضل را کنترل نمایید.

توجه داشته باشید که هرگونه سهل انگاری در زمینه مراقبت‌های بعد از تاتو، ممکن است عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. به همین خاطر، بهتر است این مراحل مراقبتی را جدی بگیرید تا دچار مشکلاتی از قبیل عفونت‌های پوستی، التهاب شدید، درد و ... نشوید.

تتو بدن

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب