تفکر سریع و کند

تفکر سریع و کند

تفکر سریع و کند

۳۹۰ هزار تومان

اگر از شما بپرسند به چه فکر می‌کنید، معمولاً به راحتی جواب می‌دهید. باور دارید

می‌دانید در ذهنتان چه می‌گذرد. فکر می‌کنید ذهنتان از تفکرات آگاهانه‌ای تشکیل شده است و هر یک از این تفکرات به شکلی منظم به تفکراتی دیگر می‌انجامد.

اما ذهن فقط به این شکل کار نمی‌کند؛ در واقع، حتی شیوۀ معمول کارکرد ذهن هم اینگونه نیست. بیشتر برداشت‌ها و افکار شما بدون اینکه بدانید از کجا آمده‌اند، به خودآگاهتان راه می‌یابند.

دنیل کانمن، برندۀ نوبل اقتصاد، در این کتاب زندگی ذهنی را با بهره‌گیری از دو شخصیت ساختگی سیستم ۱ و سیستم ۲ توصیف می‌کند که به ترتیب مسئول تفکر سریع و تفکر کند هستند.

هدف اصلی او در این کتاب ارائۀ دیدگاهی از نحوۀ کارکرد ذهن بر اساس تحولات اخیر در حوزۀ روانشناسی شناختی و روانشناسی اجتماعی است و تلاش می‌کند تا شگفتی‌ها و در عین‌حال نقایص اندیشۀ شهودی را درک می‌کنیم.

نشر نوین، با گرفتن کپی رایت نسخۀ فارسی کتاب Thi ki g, Fas a d Slow از Da iel Kah ema و آژانس ادبی ایشان،B ockma I c، اقدام به انتشار کتاب با نام «تفکر سریع و کند» کرده است.

درباره کتاب تفکر سریع و کند

خلاصه‌ای از آنچه در کتاب تفکر سریع و کند خواهید خواند:

اثر دیگری از دنیل کانمن نویسندۀ کتاب نویز

خطاهای سیستماتیک، همان سوگیری‌ها و خطاهای شناختی هستند که می‌توان آن‌ها را در شرایط خاصی پیش‌بینی کرد؛ به‌عنوان مثال، پیش‌بینی می‌شود وقتی گوینده‌ای خوش‌تیپ و با اعتمادبه نفس پا به صحنه می‌گذارد، تماشاگران نظرات او را مطلوب‌تر از حد واقعی آن قضاوت می‌کنند. اصطلاح تشخیصی خاصی برای این سوگیری وجود دارد که پیش‌بینی، شناخت و درک آن را آسان‌تر می‌کند؛ اثر هاله‌ای.

بیشتر مطالب این کتاب دربارۀ سوگیری‌های شهودی است. بااین حال، تمرکز روی خطاها به معنی زیر سؤال بردن یا لکه‌دار کردن هوش آدمی نیست. اکثر افراد در بیشتر مواقع (از نظر ذهنی) سالم هستند و بیشتر قضاوت‌ها و اعمالشان مناسب‌اند.

در هر قدمی که در زندگی به جلو پیش می‌روند، به طور معمول اجازه می‌دهند برداشت‌ها و احساسات راهنمای مسیرشان باشند و اعتمادی که به باورها و ترجیحات شهودی خود دارند، معمولاً قابل توجیه است. اما همیشه این گونه نیست، چراکه ما حتی وقتی در حال اشتباه کردن هستیم نیز اغلب به خودمان مطمئنیم. در نتیجه، به احتمال زیاد شاهدی بی‌طرف بیشتر از خودمان بتواند خطاهایمان را ببیند.

تفکر سریع و کند؛ سیستم ۱ و سیستم ۲

وقتی با مسئله‌ای روبه‌رو می‌شوید -انتخاب حرکت مهرۀ شطرنج یا تصمیم‌گیری راجع به سرمایه‌گذاری در سهام- ماشین تفکر شهودی بهترین کاری را که از دستش بر می‌آید، انجام می‌دهد. اگر شخص تخصص مرتبط با موضوع را داشته باشد، موقعیت را تشخیص می‌دهد و به احتمال زیاد راه‌حل شهودی که به ذهنش خطور کرده است، درست خواهد بود.

اما در برخی مواقع برخلاف آن‌چه تصور می‌شود نیاز به بهره‌گیری از تفکر کنترل شده‌تری است. دنیل کانمن در کتاب تفکر سریع و کند این دو تفکر را سیستم ۱ و سیستم ۲ نامیده است:

هدف اصلی دنیل کانمن در این کتاب ارائهٔ دیدگاهی از نحوۀ کارکرد ذهن براساس تحولات اخیر در حوزۀ روان‌شناسی شناختی و روان‌شناسی اجتماعی است. یکی از تحولات مهم این است که ما اکنون شگفتی‌ها و درعین حال نقایص اندیشهٔ شهودی را درک می‌کنیم.

فهرست مطالب کتاب تفکر سریع و کند:

۱) دو سیستم: بخش اول به عناصر اصلی رویکرد دوسیستمی در قضاوت و انتخاب می پردازد و تفاوت میان عملکرد خودکار سیستم ۱ و عملکرد کنترل شدۀ سیستم ۲ را شرح می‌دهد؛ همچنین نشان می‌دهد حافظۀ تداعی‌گر -که همان هستۀ اصلی سیستم ۱ است- چطور از تمام اتفاقاتی که در جهان پیرامون می‌گذرد، به‌طور مداوم در هر لحظه تفسیرهای منسجمی ایجاد می‌کند. یکی از اهداف این بخش معرفی زبانی برای تفکر و صحبت در مورد ذهن است.

۲) میانبرهای ذهنی و سوگیری‌ها: در بخش دوم، به مطالعات مربوط به قضاوت‌های ناشی از میانبرهای ذهنی بیشتر پرداخته می‌شود و مسئلۀ بزرگ‌تری بررسی می‌شود: چرا فکر کردن به صورت آماری برای ما این قدر دشوار است؟

۳) بیش‌اطمینانی: بخش سوم دربارۀ مشکلات مربوط به تفکر آماری بحث کرده و محدودیت‌های گیج‌کنندۀ ذهن را توصیف می‌کند؛ اعتماد بیش ازاندازه افراد به آن‌چه فکر می‌کنند می‌دانند و ناتوانی آشکارشان در پذیرش گسترۀ جهل خود و عدم قطعیت جهانی که در آن زندگی می‌کنند

۴) انتخاب‌ها: بخش چهارم بر گفت‌وگویی با موضوعیت اقتصاد دربارۀ ماهیت تصمیم‌گیری و فرض عاقل‌بودن کنشگران اقتصادی متمرکز است. این بخش از کتاب با استفاده از مدل دوسیستمی، دیدگاه کنونی راجع به مفاهیم مهم نظریۀ چشم‌انداز را ارائه می‌دهد.

۵) دو خود: بخش پنجم به توصیف یکی از پژوهش‌های اخیر می‌پردازد که تمایز بین دو خود -یعنی خوِد تجربه‌کننده و خوِد یادآورنده- را معرفی کرده است که تمایلات و علایق مشترکی ندارند.

۶)نتبجه‌گیری: در بخش نتیجه‌گیری، پیامدهای سه تمایز مطرح شده در این کتاب مورد بررسی قرار می‌گیرد: تمایز بین خوِد تجربه‌کننده و خوِد یادآورنده، تمایز بین مفهوم کنشگرهای مختلف در اقتصاد کلاسیک و اقتصاد رفتاری (که مفاهیم خود را از روان‌شناسی وام می‌گیرد) و تمایز بین سیستم خودکار ۱ و سیستم تلاشگر ۲.

⇓ دانلود کتاب تفکر سریع و کند ⇓

دانلود رایگان فصل اول کتاب تفکر سریع و کند

فایل منابع کتاب تفکر سریع و کند

نشر نوین

بالکی ساخت سوئد

نرم (معمولی)

رقعی

ششم

3 دیدگاه برای تفکر سریع و کند

صادق – 26 بهمن 1400

بشدت منتظر انتشار این کتاب هستم کاش زودتر منتشر بشه

محمد رضا – 12 اسفند 1400

سلام کی منتشر میشه.امیدوارم مثل سایر آثار تون ترجمه روانی داشته باشه.

فرهاد – 20 آبان 1402

درود به تیم خوب نشر نوین این کتابو دارم میخونم. به نظرم به درد همه رشته ها و مشاغل میخوره. لذت میبرم از خودنش. بحث بسیار خوبیو باز کرده. (به اتفاقات واکنس نشون ندیم، پاسخ بدیم)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما *

نام *

ایمیل *

تفکر سریع و کند

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب