تمدید بیمه سلامت غیر حضوری

تمدید بیمه سلامت غیر حضوری

تمدید بیمه سلامت

.my ex p li e-heigh : 30px !impo a ; fo -size: 17px; . opdeskpaypaddi g- op:30px @media o ly sc ee a d (max-wid h: 768px) .cha g ma gi - op:20px; display:block !impo a .cha g_desk op ma gi - op:20px; display: o e !impo a @media (max-wid h:1008px) . o esp display: o e !impo a .fo m-co ol wid h: au o !impo a ; bo de - adius: 0px .i e -co e box ma gi -bo om: 15px !impo a .ali k img max-wid h: 100% !impo a ; wid h: au o !impo a ; heigh : au o !impo a .ali k h2 colo : gb(58, 109, 151); fo -size: 16px; ma gi -bo om: 20px .ali k h3 fo -size: 15px; colo : gb(58, 109, 151); ma gi -bo om: 20px .ali k h4 fo -size: 14.5px; colo : gb(58, 109, 151); ma gi -bo om: 20px .ali k h5 fo -size: 14px; colo : gb(58, 109, 151); ma gi -bo om: 20px .ali k h6 fo -size: 13.5px; colo : gb(58, 109, 151); ma gi -bo om: 20px .ali k p li e-heigh : 27px .ali k a fo -size: 15px .shoa backg ou d: gb(249, 249, 249) o e epea sc oll 0% 0%; ex -alig : ce e ; paddi g: 30px 10px; fo -weigh : bold; fo -size: 23px; ma gi -bo om: 20px; li e-heigh : 32px; colo : gb(58, 109, 151); ma gi - op: 20px .e d bo de : 1px solid gb(220, 222, 181); backg ou d-colo : gb(254, 255, 232); paddi g: 10px; ma gi : 10px 0px; li e-heigh : 1.5; .slo fo -size: 50px; fo -family: yeka ; ma gi -lef : 20px; .slo2 fo -size: 50px; fo -family: yeka ; posi io : ela ive; op: 33px; ma gi - igh : 20px; .my able d bo de : 1px solid .my able : h-child(eve ) backg ou d: colo : whi e .my able : h-child(eve ) d colo : whi e !impo a .my able : h-child(odd) backg ou d: .mb-5 ma gi -bo om: 3px !impo a h4 fo -size: 14px !impo a ; fo -weigh : bold; colo : gb(58, 109, 151);

سازمان بیمه سلامت برای تامین هزینه های درمان افراد کم برخوردار و آسیب پذیر جامعه، انواع پوشش های بیمه درمانی 1402 را در اختیار آن ها قرار می دهد. بیمه شدگان در صورت نیاز می توانند برای تمدید دفترچه های بیمه خود به سایت بیمه سلامت مراجعه کنند و از طریق کلیک روی گزینه تمدید اعتبار اقدام نمایند.

برای مشاوره تمدید بیمه سلامت

برای مشاوره تمدید بیمه سلامت

عناوین اصلی این مقاله

بیمه سلامت از 10 سال گذشته با هدف افزایش کیفیت ارائه خدمات سلامت، گسترش استفاده از پزشک خانواده، کاهش پرداخت های بیمه شدگان و برپایی عدالت محوری در کشور شروع به فعالیت نموده است. این سازمان بیمه ای می کوشد تا تمامی مردم ایران به صورت عادلانه و فراگیر به خدمات سلامت دسترسی داشته باشند.

بیمه سلامت یکی از متداول ترین بیمه های مورد استفاده مردم کشور است که به دلیل ارائه خدمات متعدد شهرت خاصی نیز پیدا کرده است. به دلیل افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا، اداره کل بیمه سلامت به منظور اجتناب از مراجعات حضوری بیمه شدگان برای تمدید بیمه نامه 1402، انجام این فرآیند را به صورت سیستمی ممکن ساخته است.

تمدید دفترچه های بیمه برای دارندگان بیمه سلامت همگانی ۱۴۰۲ و یا بیمه سلامت روستایی کاری بسیار ساده است که از تمامی نقاط کشور قابل انجام است. تمامی متقاضیان می توانند بدون مراجعه به دفاتر پیشخوان از اعتبار بیمه خود باخبر شده و نسبت به تمدید آن اقدام نمایند.

تمدید اعتبار بیمه سلامت ۱۴۰۲

یکی از کوشش های اصلی سازمان بیمه سلامت در دوران شیوع بیماری کرونا، الکترونیکی نمودن خدمات بیمه سلامت برای متقاضیان است. در سال های اخیر و به ویژه اوج گیری بیماری کرونا در سراسر کشور، مردم با مشکلات عدیده ای برای دریافت و یا تمدید حضوری اعتبار بیمه سلامت خود مواجه شدند. به همین دلیل این سازمان راهکارهای مختلفی را برای رفع این مسئله ارائه نموده است.

به طور کلی بیمه سلامت صادر شده برای بیمه شدگان تا 1 سال اعتبار قانونی دارد و تاریخ انقضای این بیمه در دفترچه های دارندگان بیمه سلامت نیز درج شده است. در چند سال گذشته با توجه به محدودیت های اجتماعی اعمال شده، بسیاری از دارندگان بیمه، علی رغم نیاز به تمدید اعتبار بیمه سلامت، امکان حضور در دفاتر پیشخوان یا سایت نوبت دهی دفاتر پیشخوان را نداشته اند.

در سال گذشته سازمان بیمه سلامت به صورت همگانی و خودکار، اعتبار دفترچه های بیمه را تمدید نمود. از این طریق افراد بدون نیاز به مراجعات حضوری با همان دفترچه قبلی خود قادر به دریافت خدمات بهداشتی درمانی بودند. علاوه بر تمدید خودکار در سال گذشته، در سال جاری نیز راهکارهای موثری برای تمدید اعتبار بیمه به صورت غیر حضوری برای کاربران ارائه کرد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، مربوط به سال گذشته بوده و به محض اعلام برای سال 1402، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

کد تمدید بیمه سلامت ایرانیان

طی اطلاعیه های منتشر شده توسط اداره کل بیمه سلامت برای بیمه شدگان، یکی از ساده ترین روش ها برای تمدید اعتبار بیمه سلامت شماره گیری #1666* است. این کد به عنوان کد تمدید بیمه سلامت 1402 در نظر گرفته شده است و تمامی دارندگان بیمه بدون نیاز به اینترنت می توانند از طریق این کد از وضعیت بیمه درمانی خود اطلاعاتی کسب کنند.

دارندگان بیمه در سال جاری با استفاده از کد تمدید بیمه سلامت قادر به مشاهده میزان اعتبار باقیمانده بیمه خود خواهند بود. چنانچه هنوز از اعتبار بیمه سلامت بیمه گذار باقیمانده باشد می تواند در مراکز خدمات درمانی مختلف خدمات درمانی را دریافت کرد، اما در صورتی که تاریخ انقضای بیمه گذشته باشد و یا چند روز تا اتمام اعتبار آن باقی مانده باشد می بایست در اسرع وقت برای تمدید اعتبار بیمه نامه اقدام کرد.

سایت تمدید بیمه سلامت 1402

اداره کل بیمه سلامت در سال گذشته، با توجه به شیوع موج جدید بیماری کرونا امکان تمدید بیمه سلامت را به صورت سیستمی در اختیار متقاضیان قرار داده است. طبق اطلاع رسانی های انجام شده توسط بیمه سلامت، فرآیند تمدید بیمه نامه برای جلوگیری از تجمع افراد در دفاتر پیشخوان از طریق سایت تمدید بیمه سلامت و خدمات شهروندی به آدرس bimehsalama i a ia .i انجام می گیرد.

تمامی بیمه شدگان صندوق روستاییان تا انتهای سال جاری نیازی به مراجعه حضوری نخواهند داشت و می توانند تمدید اعتبار را به صورت سیستمی و با استفاده از کد ملی و شماره تلفن همراه خود انجام دهند. علاوه بر این بیمه سلامت همگانی نیز برای این بیمه شدگان در سال گذشته به صورت خودکار تمدید شد. برای ورود به سایت تمدید بیمه سلامت می بایست مراحل زیر را طی کرد.

1- در ابتدا باید از طریق لینک www.bimehsalama i a ia .i وارد سامانه خدمات غیرحضوری (شهروندی) بیمه سلامت ایرانیان شد. صفحه اصلی این سایت مشابه تصویر زیر خواهد بود.

2- در صورتی که فرد بیمه شده سن زیر 18 سال داشته باشد می توان گزینه ورود اعضای خانوار زیر 18 سال را انتخاب کرد. در غیر این صورت متقاضی می بایست گزینه ورود را انتخاب کرده و پس از آن کد ملی، شماره تلفن همراه و کد امنیتی نمایش داده شده را وارد نماید. باید دقت داشت که شماره تلفن همراه وارد شده می بایست متعلق به همان کد ملی باشد در غیر این صورت ورود به سامانه میسر نخواهد شد. پس از ورود صحیح اطلاعات روی گزینه ادامه کلیک کنید تا صفحه زیر نمایان شود.

3- در صفحه بالا باید رمز یکبار مصرفی که به شماره تلفن فرد ارسال می گردد در کادر مربوطه نوشته شود. سپس روی گزینه تایید کلیک کنید تا وارد پیشخوان شوید.

4- در صفحه پیشخوان امکان مشاهده اطلاعات هویتی، اطلاعات بیمه ای، اعتبار باقیمانده، تاریخچه خدمات، تمدید اعتبار، پروفایل، جستجوی مراکز خدمات سلامت و اعضای خانوار برای متقاضی وجود دارد. در باکس اطلاعات هویتی و بیمه ای، جنسیت و نسبت با سرپرست و غیره نیز قابل مشاهده است. در این صفحه لینکی برای تمدید اعتبار و دیگر خدمات قرار داده شده است. در نهایت با کلیک روی گزینه تمدید اعتبار می توان برای تمدید بیمه سلامت اقدام کرد.

علاوه بر سایت بیمه سلامت ایرانیان، وب سایت سازمان بیمه سلامت ایران به آدرس ihio.gov.i نیز خدمات غیر حضوری دیگری همچون دانلود برگ مشخصات، مشاهده سوابق درمان، اصلاح اطلاعات و تصویر، تمدید اعتبار بیمه نامه دفترچه های درمانی، مشاهده تمام نسخه های تجویزی و مشاهده سوابق بیمه را در اختیار کاربران قرار می دهد.

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، مربوط به سال گذشته بوده و به محض اعلام برای سال 1402، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

تمدید اعتبار دفترچه بیمه سلامت

همانطور که در بخش های قبل نیز توضیح داده شده، تمامی بیمه شدگان بیمه سلامت، با استفاده از کد #1666* (ستاره 1666 مربع) می توانند از میزان اعتبار باقیمانده دفترچه بیمه سلامت ۱۴۰۲ خود اطلاع حاصل کنند.

تاریخ انقضای بیمه سلامت در دفترچه های بیمه درمانی نیز ثبت شده است، اما با توجه به این که از سال گذشته تا کنون چند مرتبه تمدید دفترچه بیمه سلامت به صورت خودکار و سیستمی برای تمامی بیمه شدگان انجام گرفته است. از همین رو ممکن است تاریخ درج شده در دفترچه، تاریخ انقضای اصلی نباشد.

متقاضیان می توانند به سادگی با شماره گیری کد بیمه سلامت برای استعلام وضعیت دفترچه بیمه خود اقدام نمایند. در صورتی که تاریخ اعتبار بیمه منقضی شده باشد، با استفاده از وب سایت بیمه سلامت می توان دفترچه خود را تمدید کرد.

امروزه دریافت خدمات درمانی برای بیمه شدگان بدون به همراه داشتن دفترچه بیمه نیز امکان پذیر است. برای این کار هنگام مراجعه به مراکز درمانی باید یکی از مدارک کارت ملی، شناسنامه و یا دفترچه بیمه قبلی را به عنوان سند احراز هویت استفاده کرد. به این طریق تمامی نسخ توسط پزشکان به صورت الکترونیکی و از طریق کد ملی برای بیماران صادر خواهد شد. با این اقدام، دفترچه های کاغذی برای همیشه جای خود را به نسخه های الکترونیکی می دهند.

تمدید بیمه سلامت روستایی

در گذشته بیمه شدگان بیمه سلامت روستایی برای دریافت خدمات بهداشتی می بایست دفترچه بیمه درمانی خود را به مراکز بهداشتی تحویل می دادند. در صورتی که اعتبار دفترچه های بیمه دارندگان منقضی می شد، این مراکز درمانی از ارائه خدمات به افراد خودداری می کردند. از آن پس فرد مجبور به مراجعه به دفاتر پیشخوان و تمدید بیمه سلامت روستایی 1402 خود بود.

در سال گذشته، اعتبار بیمه سلامت روستایی نیز تا پایان سال برای دارندگان آن تمدید شده است و نیازی به مراجعه و تمدید حضوری دفترچه نیست. در صورتی که شخصی از طریق استعلام اعتبار بیمه خود متوجه منقضی شدن آن شود، به چند طریق امکان تمدید بیمه سلامت روستایی خود را دارد.

روش اول همان مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان است. این روش برای افرادی مناسب است که شرایط استعلام بیمه و یا استفاده از وب سایت های تمدید بیمه سلامت را ندارند. روش ساده تر نیز مراجعه به سایت سازمان بیمه سلامت و تمدید اعتبار به صورت غیر حضوری است.

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، مربوط به سال گذشته بوده و به محض اعلام برای سال 1402، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

تمدید غیر حضوری بیمه سلامت

در زندگی های امروزه انجام کارهای متفاوت به صورت غیر حضوری اهمیت بالایی پیدا کرده است و اکثر سازمان ها به دنبال راهکارهایی هستند که تا حد ممکن از مراجعات حضوری افراد اجتناب شود. سازمان بیمه سلامت نیز در راستای تمدید غیر حضوری بیمه سلامت قدم های مهمی را برداشته است.

افرادی که دفترچه کاغذی بیمه سلامت خود را در دست داشته باشند اما از تاریخ انقضای آن آگاهی ندارند و یا اعتبار آن به پایان رسیده است، می توانند بدون حضور در دفتر پیشخوان برای تمدید غیر حضوری بیمه سلامت خود اقدام کنند. در ابتدا قابلیت استعلام اعتبار بیمه برای تمامی بیمه شدگان بیمه سلامت و یا بیمه تامین اجتماعی از طریق کد دستوری کد #۱۶۶۶* ( ستاره ۱۶۶۶ مربع) وجود دارد.

پس از احراز اعتبار بیمه می توان به پورتال اطلاعاتی بیمه سلامت ایران به آدرس اینترنتی www.ihio.gov.i مراجعه کرد. در این پورتال علاوه بر تمدید غیر حضوری بیمه سلامت می توان عکس بارگذاری شده را ویرایش کرده و یا سوابق نسخه های درمانی را نیز در صورت لزوم دریافت کرد. با توجه به ارائه این خدمات الکترونیکی، از این پس حتی نیازی به حمل نسخه های کاغذی نیست.

با ارائه کد ملی تمامی بیمه شدگان به پزشک معالج، یک نسخه پزشکی الکترونیکی برای آن ها صادر خواهد شد و دریافت دارو از داروخانه، انجام آزمایش و یا سایر خدمات پزشکی تنها با ارائه کد ملی بیمار قابل انجام خواهد بود. برای هر خدمت درمانی یک کد رهگیری نیز به فرد اختصاص داده می شود.

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، مربوط به سال گذشته بوده و به محض اعلام برای سال 1402، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تمدید بیمه سلامت در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون تمدید بیمه سلامت پاسخ دهند.

سوالات متداول

1- ✔️ چگونه می توان از میزان اعتبار بیمه سلامت ۱۴۰۲ خود اطلاع کسب کرد؟

2- ✔️ آیا تمدید دفترچه بیمه سلامت به صورت غیر حضوری است؟

3- ✔️ آیا برای دریافت خدمات درمانی نیازی به داشتن دفترچه بیمه سلامت وجود دارد؟

برای مشاوره تمدید بیمه سلامت

برای مشاوره تمدید بیمه سلامت

تمدید بیمه سلامت غیر حضوری

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب