جیت کان دو

جیت کان دو

جیت کاندو چیست | صفر تا صد جیت کان دو

چین و هنرهای رزمی آن، ناخودآگاه آدم را به یاد بروس لی می‌اندازد. اژدهای افسانه‌ای که لحظه‌ای آرام و قرار نداشت و همیشه به دنبال راهی برای سنت شکنی در مبارزات رزمی دوران خودش بود. این هنرپیشه معروف، با نبوغ و سبک زندگی که داشت، همیشه به دنبال نو آوری و خلق سبک جدیدی بود تا جایی که اکثر اساتید هنرهای رزمی سنتی در زمان خودش با وی مشکل داشتند. بروس لی در نهایت، موفق به ابداع کاملترین هنر رزمی در دهه 1960، به نام جیت کاندو (جیت کان دو) شد.

جیت کاندو چیست؟

این روزها دیگر تنها هنرهای رزمی و خاطرات دیدن فیلم‌های هالیوودی، بروس لی را به یاد شما نمی‌اندازد بلکه با شنیدن جیت کان دو باید به یاد این مبارز افسانه‌ای بیفتید. ابداع کننده سبکی که سراسر از پویایی و جریان است، جریانی که شما را به یاد گرفتن چیزهای جدید و اضافه کردن آن‌ها به دانش و مهارت‌های قبلی‌تان ترغیب می‌کند.

جیت کاندو را شکل تغییر یافته جان فان کونگ فو (آموخته‌های بروسلی از هنرهای رزمی) می گویند، در این سبک که مجاز به استفاده از سلاح سرد هستند بر باپه هنرهای رزمی دان اینو سانتو است. شکل‌های مبارزه‌ای این هنر رزمی، ووشو ساندا، ووشو تالو، دفاع شخصی، شکستن اجسام و بر پایه تکنیک وینگ چون قرار داده شده است.

بروس لی، فنون وینگ چون را تغییر داد و اشکالات آن را پیدا و با دیگر ضربات ساده هنرهای رزمی ترکیب کرد و در نهایت با ترکیبی از استفاده از سلاح سرد در حین مبارزه آن را ارائه داد.

فلسفه جیت کان دو چیست؟

بروس لی خواهان آزادی و شکستن تعصب‌های بی جای اساتیدش نسبت به هنرهای رزمی آسیای شرقی بود. او همیشه به شاگردانش این جمله را یادآوری می‌کرد: اگر سبکی کامل بود چرا این همه سبک به وجود آمده است؟

زبان چینی، نماد جیت کاندو را اینگونه تفسیر کرده است:

*از هیچ راهی به عنوان راه استفاده نکن، هیچ محدودیتی را هم محدودیت ندان* و آن‌ها پیکان‌ها را نمادگر جنبش بی پایان کیهان می‌دانند. از آنجا که بروسلی، راه ساده و مستقیم را بهترین راه می‌خواند نام این سبک را جیت کاندو گذاشت.

جیت کان دو یا جان کیت جان دو؟

بروسلی بنیانگذار این سبک، با اضافه کردن سلاح سرد بر اساس هنرهای رزمی دان اینو سانتو ، ضربات ساده پای کاراته و ضربات مشت بوکس ترکیب و یک سبک کاربردی را به نمایش گذاشت تا جایی که آن را هنرهای رزمی- ترکیبی نامیدند. هدف بروس لی از این ترکیب، تبدیل کردن آن به هنری برای دفاع و حمله بود که در آن موفق هم بود.

جمله معروفی از بروس لی در رابطه با این هنر رزمی نقل قول شده است:

اگر انسانی با چهار دست و چهار پا پا به دنیا آمد می‌توان گفت که ضربات به شکل قابل پیچیده‌ای قابل تولید است، بنابراین تا زمانی که اینگونه نشده، فنون کاربردی و اساسی به همین شکل خواهد بود و سپس این نام جیت کاندو را بر آن گذاشت.

گاهی آن را جان کیت جان دو می‌نامیدند اما اعتقاد بروس لی بر آن بود که جیت کان دو هر شخص جیت کاندو خود اوست (نظریه استاد ییپ من در وینگ چون)، پس پیشوند و پسوند آن را حذف کرد و تنها با نام جیت کان دو شناخته شد.

بنیانگذار سبک جیت کاندو کیست؟

همانطور که در بالا اشاره شد بنیانگذار این سبک، بروس لی است اما این ایده و نام گذاری از کجا به ذهن او رسید؟ او پس از ترک هنگ کنگ، از آموزش‌های استاد خود، ییپ من دور ماند. او در این مدت مبارزات مختلفی انجام داد که آخرین مبارزه‌اش با وان جکمان بود. این مبارزه، دور ماندن از استاد و خواهان آزادی بودن، او را به فکر سبک جدیدی انداخت تا بتواند کامل سنت شکنی کند. سبکی که بیشتر بر اساس روش بی روشی بنا گذاشته شد و خواهان رهایی از سبک‌های محدود کننده قبلی بود.

اگر به فرهنگ لغت زبان چینی مراجعه کنیم، جیت کان دو این گونه معنی شده است:

Jee : جلوگیری کردن

Ku e: مشت

Do: روش

بروسلی در سبک جیت کاندو 4 فاکتور مهم: کاربردی، انعطاف پذیری، سرعت و کارآمدی را مد نظر قرار داده است و به همین منظور لازم است کسی که به فکر وارد شدن به این رشته ورزشی است به این موارد تسلط داشته باشد:

 قوانین بازی جیت کان دو چیست؟

احترام در جیت کان دو

در مسابقات رزمی، مسابقه را همیشه با احترام گذاشتن به حریف و تماشاگران شروع و به پایان می‌رسانند. بروس لی بر این معتقد بود که جیت کاندو شناختن و احترام به خود است پس لازمه اول آن یادگیری احترام به هم باشگاهی‌ها، مربیان، حریف و.. است تا بتوانید به شناختی از زندگی و فلسفه جیت کاندو برسید. احترام گذاشتن از فضایل اخلاقی به حساب می‌آید و ورزشکار با جان و دل باید آن را نسبت به افرادی که از نظر درجه از او بالاتر هستند، رعایت کند.

درجات جیت کان دو

این ورزش رزمی خلاق، مانند دیگر هنرهای رزمی، کمربندهای رنگی با درجات مختلف دارد که آن‌ها را به اختصار اینجا نام می‌بریم:

ترتیب کمربندهای جیت کاندو به این شکل است:

کسب درجات این ورزش تا دان 9 ادامه پیدا می‌کند و رزمی کاران بعد از کمربند مشکی برای کسب دان ها تلاش می‌کنند. جالب آنجاست که با کسب درجات مختلف، القاب جدیدی می‌گیرند که در حین تمرین باید به آن نام حتماً صدا شوند:

تفاوت جیت کاندو با دیگر رشته‌های ورزش در چیست؟

جیت کاندو، رشته‌ای سراسر رهایی است که بروس لی آن را برای رسیدن به آرزو و رویاهای دیرین خود یعنی سنت شکنی و رهایی از محدودیت‌های بی مورد اساتید این حوزه بنیان گذاری کرد. این سبک ابداعی بروس لی همانطور که گفته شد با ترکیب هنرها و فنون از دیگر رشته‌های رزمی همراه است، بنابراین او سعی بر تکمیل این سبک کرد و تا جای ممکن خطاهای آن‌ها را پوشش داد. در اینجا تفاوت جیت کاندو را با دیگر رشته‌های رزمی بیان می‌کنیم

تفاوت جیت کاندو و وینگ چون چیست؟

با این که بیشتر تکنیک‌های جیت کان دو بر پایه وینگ چون است اما تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند. اینجا اختصارا توضیح می‌دهیم:

در سبک وینگ چون، ورزشکار باید پا را به عرض شانه باز کند و زانو را به سمت داخل قرار دهد که از نظر بروس لی این فن در حین مبارزات آسیب‌های جبران ناپذیری به ورزشکار وارد می‌کند و سرعت او را هم پایین می‌آورد. بنابراین بروس لی آن را تغییر داد و نحوه ایستادن در جیت کاندو را به این صورت قرار داد که یکی از پاها به سمت جلو باشد و پای دیگری پاشنه آن بالا بیاید.

در سبک وینگ چون، مهار حملات ضربات دست با ساعد، با انگشتان و پشت دست صورت می‌گرفت که بروس لی این را بسیار خطرناک دانست و بنابراین جایگزینی ضربات مشتی مانند بوکس را پیشنهاد داد.

تفاوت اساسی جیت کان دو با کیو کوشین چیست؟

مبارزات رزمی معمولاً با پرتاب دست و پا و وارد کردن ضربات به حریف همراه است. گاهی اوقات این پرتاب‌ها با صدا همراه است تا حریف را بترسانند. هنگان وارد کردن ضربات باید با دقت عمل کنند.

ورزش جیت کان دو به شاگردان خود می‌آموزد که برای وارد کردن ضربات و مبارزه در همه جهات آزاد هستید اما چیزی که مهم است وارد کردن تکنیک‌ها باید عاقلانه باشد و با فکر وارد مبارزه شوید. ورزشکاران نباید اجازه دهند وارد کردن ضربات به حریف و اجرای تکنیک‌ها از حدش تجاوز کند.

جیت کاندو کاران باید با دستانی خالی وبدون دستکش به مبارزه بپردازند و به صورت متوالی ضرباتی را مانند ضربات بوکس به سمت حریف پرتاب کنند.

کیو کوشین یکی از سبک‌های کاراته آزاد است، به دو بخش کنترلی و غیر کنترلی تقسیم می‌شود. در این سبک مجاز هستند که از تجهیزات ایمنی که مقاومت کمی دارند جهت وارد کردن ضربات استفاده کنند.

ویژگی‌های مختص جیت کان دو چیست؟

جیت کاندو همراه با دفاع و حمله است که آن را سبک عجیبی در بین هنرهای رزمی می‌دانند. متاسفانه بروس لی عمرش اجازه نداد که بتواند شاگردان زیادی را تربیت و فلسفه این ورزش را به آن‌ها آموزش بدهد. این ورزش که اخیراً جای خود را در میان ورزش دوستان و طرفداران هنرهای رزمی باز کرده است از مزیت‌های فراوانی برخوردار است که به آن موارد اشاره می‌کنیم:

جیت کاندو در ایران

انگیزه و دلیل هرکسی برای وارد شدن به رشته‌های رزمی با دیگری متفاوت است. هر یک از این رشته‌های رزمی خود دارای سبک و فنون متفاوتی هستند. انسان‌ها همیشه به دنبال کمال هستند و به دنبال آن هستند که بهترین هر چیزی را انتخاب کنند. ورزش جیت کاندو را کاملترین هنر رزمی می‌دانند زیرا ترکیبی از سبک‌های دفاعی و حمله است. طرفداران این رشته ورزشی در ایران کم نیستند و امکان ثبت نام برای بانوان و آقایان در همه سنین وجود دارد.

یکی از بهترین باشگاه هایی که می توان برای آموزش جیت کاندو در ایران نام برد، باشگاهی در اراک به نام مستر جیت کاندو است. این باشگاه علاوه بر آموزش حضوری که برای علاقه مندان به این رشته دارد، در این ایام کرونایی و با تعطیلی باشگاه ها، امکان آموزش غیر حضوری را نیز برای آقایان و بانوان در تمامی سنین فراهم کرده است.

وجود مربیان قابل و با تجربه‌ای در ایران، مانند آقای محمد حسین آبادی، کار را برای رزمی کاران و طرفداران جیت کاندو آسان کرده است تا به خوبی با مهارت‌ها و تکنیک‌های این رشته آشنا شوند. این مربیان قابل، ورزشکاران را از طرفداری‌های کور کورانه به دور نگه می‌دارد.

خلاصه

در این مقاله، ما به اختصار برای شما تعریفی از جیت کاندو (جیت کان دو) و فلسفه‌اش ارائه دادیم و تفاوت آن را با دیگر هنرهای رزمی بیان داشتیم. نکته‌ای که باید همیشه به یاد داشته باشیم، هدف بروس لی از ابداع این سبک ایجاد انقلابی عظیم در بین رزمی کاران زمان خودش بود که ابتدا گروه‌های رزمی کار و سپس مردم عادی از تقلیدهای کورکورانه و تعصب‌های بی جا دست بردارند. او می خواستدبا این سبک رزمی به سبک جدیدی از زندگی دست پیدا کنند.

جیت کان دو

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب