روزه کله گنجشکی چگونه است

روزه کله گنجشکی چگونه است

روزه کله گنجشکی چگونه گرفته میشود ؟

روزه کله گنجشکی چیست ؟

روزه کله گنجشکی به نوعی روزه گفته می‌شود که طی آن، کودک یا نوجوانی که هنوز به سن تکلیف نرسیده، از اذان صبح تا اذان ظهر و احیاناً از اذان ظهر تا اذان مغرب از آنچه باطل‌کننده روزه است، خودداری می‌کند.

روزه کله گنجشکی چگونه گرفته میشود ؟

در روزه کله گنجشکی بچه ها باید سحری بخورند و بخوابند. ولی دیگر تا هنگام نماز ظهر چیزی نخورند. اما در آن هنگام می توانند ناهار و آب و میوه بخورند و بعد دیگر چیزی تا اذان مغرب و افطار نخورند.

همچنین در هنگام روزه گرفتن بچه ها باید نماز بخوانند . ( در حد توان ) کارهای خوب انجام دهند و از کارهای بد دوری کنند.

دعا بخوانند . دروغ نگویند . غیبت نکنند. حجاب داشته باشند و ... .

بچه ها با گرفتن روزه کله گنجشکی کمی به گرسنگی عادت می کنند و صبرشان بیشتر می شود. اینگونه وقتی به سن تکلیف رسیدند خیلی هنگام گرفتن روزه کامل با سختی مواجه نمی شوند.

اما وقتی روزه کله گنجشکی نگرفته باشد عادت به خوردن دارد و نمی تواند از سحر تا افطار را تحمل کند . ممکن است روزه اش را بخورد ، از روزه زده شود یا حتی بیمار شود و ضعف کند.

پس قبل از سن تکلیف سعی کنید او را با روزه کله گنجشکی آشنا کرده و همچنین به او پاداشی بدهید.

نحوه گرفتن روزه کله گنجشکی برای کودکان

در روزه کله گنجشکی چه موقع باید غذا خورد ؟

در روزه کله گنجشکی برای کودکان، کودک میتواند هنگام نماز ظهر ناهار اندک و یا آب و مایعات خورده و تا هنگام نماز مغرب چیزی نخورد .

روزه کله گنجشکی برای چه سنی است ؟

در فرهنگ اسلامی برای آشنا کردن فرزندان و کودکانمان با اسلام و آداب آن مثل روزه داری و ماه مبارک رمضان، راه هایی وجود دارد. روزه کله گنجشکی شکل تخفیف داده شده روزه است که برای کودکانمان که هنوز به سن تکلیف نرسیده اند، می تواند نقش آموزشی و معرفتی بزرگی را ایفا کند.

امام صادق (علیه السلام) می فرماید:«ما اهل بیت هنگامی که کودکانمان به پنج سالگی رسیدند، دستور می دهیم نماز بخوانند. پس شما کودکان خود را از هفت سالگی به نماز امر کنید.

امام صادق (علیه السلام) می فرماید: و ما در هفت سالگی امر می کنیم به اندازه توانایی شان نصف روز و یا بیش تر و یا کم تر روزه بگیرند و دستور می دهیم هنگامی که تشنگی و گرسنگی بر آنان غالب شد، افطار کنند.

این کار برای آن است که به روزه گرفتن عادت کنند. پس شما کودکان خود را در نُه سالگی (در مورد پسران) به اندازه توانایی شان امر به روزه گرفتن کنید و چون تشنگی و گرسنگی بر آنان غالب گردید، افطار کنند.»

روزه کله گنجشکی برای بزرگسالان

تنوع غذایی روزه اولی ها در روزه کله گنجشکی

دکتر حامد پورآرام عضو هیات علمی تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره روزه اولی ها می گوید: رعایت تنوع و تعادل در استفاده از همه گروه های غذایی برای آنانی که سال نخست روزه داری را آغاز می کنند، بسیار مهم و ضروری است.

وی تصریح می کند: نوجوانان توجه خاصی به خوردن انواع مواد غذایی کم ارزش دارند که فقط پر کننده حجم معده هستند، بنابراین در این دوران از مصرف این مواد باید خودداری شود.

به گفته وی ، پس از افطار نیز باید از شربت ها و قرص های مولتی ویتامین مناسب سن کودک ونوجوان بر اساس توصیه پزشک و متخصص تغذیه استفاده کرد تا نگرانی های والدین درخصوص کمبودهای تغذیه ای در این ماه مبارک برطرف شود.

حدیث درباره روزه کله گنجشکی

امام صادق علیه السلام فرمودند:ما وقتی فرزندانمان هفت ساله می شوند، به آن ها می گوئیم به اندازه ی طاقت و تحملشان روزه بگیرند.نصف روز یا بیشتر یا کمتر.و هر وقت تشنگی و گرسنگی اذیتشان کرد ، می خورند. تا اینکه به روزه گرفتن عادت کنند.پس به فرزندانتان هر وقت هفت ساله شدند، دستور بدهید، هر چقدر از روز را که طاقت دارند روزه بگیرند و هر وقت تشنگی بر آن ها غالب شد، بخورند.»« إِنَّا نَأْمُرُ صِبْیَانَنَا بِالصِّیَامِ إِذَا کَانُوا بَنِی سَبْعِ سِنِینَ بِمَا أَطَاقُوا مِنْ صِیَامِ الْیَوْمِ فَإِنْ کَانَ إِلَى نِصْفِ النَّهَارِ وَ أَکْثَرَ مِنْ ذَلِکَ‏ أَوْ أَقَلَّ فَإِذَا غَلَبَهُمُ‏ الْعَطَشُ وَ الْغَرَثُ أَفْطَرُوا حَتَّى یَتَعَوَّدُوا الصَّوْمَ وَ یُطِیقُوهُ فَمُرُوا صِبْیَانَکُمْ إِذَا کَانُوا أَبْنَاءَ تِسْعِ سِنِینَ بِمَا أَطَاقُوا مِنْ صِیَامٍ فَإِذَا غَلَبَهُمُ الْعَطَشُ أَفْطَرُوا.»

20 پیام تبریک ماه رمضان به کودکان

10 شعر و سرود کودکانه درمورد ماه رمضان

روزه کله گنجشکی چگونه است

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب