شب احیا کی هست

شب احیا کی هست

تاریخ شب های قدر ۱۴۰۲ ارزش، مهم ترین و علت نامگذاری احیا ماه رمضان

شب قدر به معنای شب سرنوشت، شب تقدیر و شب اندازه گیری، یکی از شب‌های با فضیلت ماه رمضان است.

به گزارش ایمنا، شب‌های قدر (لیلة القدر) شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان و از شب‌های رحمت خاص خدا است که معانی مختلفی از جمله شب اندازه‌گیری، شب فرمان، شب ارزش، شب سرنوشت و شب قدرت برای آن ذکر شده است. از لحاظ لغوی در قرآن کریم نیز قدر به معنای منزلت و بزرگی خداوند آمده است. همچنین به دلیل بالا بودن ارزش و فضیلت شب قدر، یکی از سوره‌های قرآن نیز قدر نامیده شده است. از ویژگی‌های مهم این شب که باعث متمایز شدن آن با دیگر شب‌ها می‌شود، می‌توان به نزول قرآن، تعیین سرنوشت انسان‌ها و نزول فرشتگان رحمت در شب قدر اشاره کرد.

تاریخ شب‌های قدر ماه رمضان سال ۱۴۰۲

شب قدر تعطیل است؟

در بین سه شب قدر در ماه مبارک رمضان فقط فردای دومین شب قدر که مصادف با روز بیست و یکم رمضان و شهادت حضرت علی (ع) است، به عنوان تعطیل رسمی در تقویم ایران اعلام شده است.

شب قدر چیست؟

شب قدر یا لیلة القدر شب نزول قرآن و مقدر شدن امور یک ساله انسان هاست.

تفاوت شب قدر با شب احیا

احیا به معنی شب زنده داری، یعنی شب را به دعا و عبادت سپری کردن است. احیا یکی از سنت‌های مهم در بین مسلمانان بوده و مهم‌ترین شب‌ها برای برگزاری مراسم احیا شب‌های قدر یعنی شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان است. پس شب قدر و شب احیا به یک معنا نیست و در واقع شب قدر یکی از شب‌هایی است که احیا و شب زنده داری در این شب فضیلت زیادی دارد. بنا بر روایات و احادیث، احیا در شب اول ماه رجب، شب نیمه شعبان، شب عید فطر و شب عید قربان نیز ثواب زیادی دارد.

مهم‌ترین شب قدر کدام است

در قرآن به زمان دقیق شب قدر اشاره نشده است ولی بر اساس روایات و احادیث این شب یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ یا ۲۳ ماه مبارک رمضان است. در این بین شیعیان بر شب ۲۳ ماه رمضان و اهل سنت بر شب ۲۷ ماه رمضان تاکید بیشتری دارند. هر چند که مسلمانان هر سه شب را به شب زنده داری، خواندن قرآن، نماز و عبادت می‌پردازند.

علت نامگذاری شب قدر

با توجه به تفسیر قرآن و احادیث ائمه اطهار دلایل متعددی برای نامگذاری شب قدر وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

ارزش شب قدر

در قرآن کریم و در سوره‌های قدر و دخان از شب قدر یاد شده است که این خود ارزش این شب پر فضیلت را نشان می‌دهد. بنا بر قرآن کریم شب قدر از هزار ماه بهتر است و در این شب عبادت و انجام کارهای نیک بهتر از بقیه روزهاست که این موضوع نیز نشان دهنده ارزش بالای این شب است. نزول قرآن، پایین آمدن فرشتگان به زمین، تعیین سرنوشت بندگان، بسته شدن درهای جهنم، قبولی اعمال و عبادات بندگان، باز شدن درهای بهشت و رحمت الهی از دیگر دلایل ارزشمند بودن این شب پر فضیلت است. همچنین ضربت خوردن و شهادت امام علی (ع) در این شب‌ها نیز به اهمیت شب‌های قدر افزوده و شیعیان علاوه بر انجام اعمال شب قدر به عزاداری برای مولای متقیان نیز می‌پردازند.

شب احیا کی هست

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب