علامت یورو

علامت یورو

علامت یورو

علامت یورو یا (€) نماد نوعی پول است که بیشتر در کشورهای اتحادیه اروپا استفاده می‌شود. شاید بتوان ادعا کرد که بعد از دلار از جمله تأثیرگذارترین ارزها همین یورو است. این علامت برگرفته از حرف اپسیلون از زبان یونانی است. در این مقاله قصد داریم تا به تاریخ نماد یورو سری بزنیم و نکات جالب‌توجهی از آن را برایتان بازگو کنیم.

علامت یورو (€)

همان‌طور که اشاره شد، یورو نماد نوعی ارز و پول بوده که بیشتر در کشورهای عضو اتحادیه اروپا استفاده می‌شود. هر یورو به 100 سنت تقسیم‌بندی می‌شود. از سال 2002 استفاده از یورو در کشوهای:

اتریش – بلژیک – فرانسه – آلمان – ایتالیا – اسپانیا – یونان – پرتقال – ایرلند – لوکزامبورگ – هلند – فنلاند

آغاز شد. طبق آمار هم‌اکنون 20 کشور از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا از یورو به‌عنوان پول ملی خود استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که ضرب یورو در کشورها متفاوت است؛ یعنی مثلاً یورو اسپانیا با آلمان از نظر ظاهری تفاوت‌هایی دارد.در کنار علامت یورو ممکن است که منطقه یورو هم شنیده باشید. اگر نمی‌دانید که منظور از منطقه یورو چیست باید گفت که:

منطقه یورو کشورهایی را دربر می‌گیرد که از پول یورو به‌عنوان پول ملی استفاده می‌کنند و در کنار هم یک نوع اتحاد اقتصادی مالی را به وجود آورده‌اند. تعداد این کشورها 20 عدد است.

همچنین بخوانید : علامت لیر از کجا آمده؟

منشأ نماد Eu o

نماد eu o از پنجمین حرف الفبای یونانی یعنی اپسیلون گرفته شده است. اپسیلون یا به یونانی Έψιλον با حرف بزرگ Ε و حرف کوچک ε شناخته می‌شود. علاوه بر پول، علامت یورو:

نیز استفاده می‌شود.

مطالعه بیشتر: منشا نماد دلار و تاریخچه آن!

تاریخچه یورو

ژاک دلور که وزیر اقتصاد فرانسه از سال‌های 1985 تا 1995 بود و همچنین ریاست کمسیون اروپا را هم برعهده داشت ایده‌ای مطرح کرد که بر اساس آن یکای پول در کشورها یکسان در نظر گرفته می‌شد. خب همان‌طور که می‌دانید اگر چند کشور که از نظر اقتصادی قدرتمند هستند از واحد پول یکسان (یورو) استفاده کنند، این واحد پول در بازارهای جهانی ارزش گرفته و موجب جذب منافع اقتصادی، تجاری و حتی سیاسی برای آن کشورها می‌شود. دقیقاً در آن زمان نیز هدف آقای دلور از این ایده همین بود.

استفاده از (€) در طراحی

استفاده از نمادهای ارزی در طراحی محصولات گرافیکی برای شرکت‌های فعال در حوزه مالی تبدیل به یک استاندارد شده است. برای مثال می‌توان در طراحی لوگو یک سایت صرافی از ادغام چندین نماد ارزی معروف مانند علامت دلار و یورو در نهایت مفهوم تبدیل ارز را به مخاطب القا نمود. حتی ممکن است که در فکر یک طراحی خلاقانه باشید و دوست داشته باشید تا از نمادهای اسرارآمیز در طراحی خود استفاده شود؛ باز در اینجا می‌توان از نماد (€) که در فیلدهای مختلف معانی متعددی دارد، بهره برد.

جمع‌بندی

علامت و نماد یورو که با (€) نمایش داده می‌شود، پول ملی 20 کشور از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا بوده که به منطقه یورو معروف هستند. هر یورو از 100 سنت تشکیل شده است و باید اشاره کرد که ضرب پول در کشورهای منطقه یورو با هم متفاوت است. یعنی پول مثلاً دو کشور هلند و فرانسه از نظر ظاهری با هم متفاوت ولی هر دو یورو هستند.علامت Eu o که از پنجمین حرف الفبای یونانی زاده شده است علاوه بر اینکه در پول استفاده می‌شود در ریاضیات، شیمی، مکانیک، اقتصاد و… نیز معنا و مفاهیم خاصی را تداعی می‌کند. ایده استفاده از واحد یکسان پول در کشورها توسط فردی به نام ژاک دلور ارائه شد که ایشان از وزیران اسبق کشور فرانسه بودند.در این مقاله سعی کردیم تا به‌صورت خلاصه و درعین‌حال کامل به بررسی نماد یورو به پردازیم. امید است تا مطالعه این مطلب برایتان سودبخش بوده باشد.

بهتر است بخوانید : بررسی کامل نماد پوند

اتریش، بلژیک، کرواسی، قبرس، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایرلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی و اسپانیا

هر 100 سنت برابر با 1 یورو است

کشورهایی که از ارز یورو به عنوان ارز رسمی خود استفاده می‌کنند منطقه یورو را تشکیل می‌دهند.

ضرب هر سکه (سنت) یا (یورو) در هر کشور از عضو منطقه یورو شکل و طرح مخصوص به خود را دارد. سکه‌های ضرب کشورهای هلند، اسپانیا، فنلاند، آلمان، فرانسه و… با یکدیگر فرق می‌کند.

علامت یورو

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب