علت بالا بودن ldl در آزمایش خون

علت بالا بودن ldl در آزمایش خون

داشتن علائمی مانند درد قفسه سینه، حالت تهوع، خستگی مفرط و تنگی نفس می‌تواند از علائم اصلی بالا رفتن چربی خون باشد. آزمایش LDL در واقع همان چربی بد خون را اندازه گیری می کند. بهتر است بدانید که انجام این آزمایش برای اطلاع از میزان چربی خون، ضروری است. داشتن رژیم غذایی ناسالم و چاقی و اضافه وزن، به راحتی می‌تواند موجب بالا رفتن چربی بد خون شود. در صورت بالا رفتن چربی بد خون، ناراحتی‌های قلبی در کمین شما خواهد بود. اگر قصد دارید تا اطلاعات کاملی در ارتباط با آزمایش LDL بدست بیاورید و به پرسش LDL در آزمایش خون چیست؟ پاسخ دهید، ادامه مطالب را از دست ندهید. اگر نسخه آزمایش دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید!

LDL در آزمایش خون چیست؟

کلسترول ماده‌‎ای است که در کبد ساخته می‌‏شود. وجود آن برای برخی از عملکردهای بدن ضروری است. به عنوان مثال می‌‎توان گفت، در تولید برخی از هورمون‌ها نقش دارد. برای جابجایی کلسترول در بدن به پروتئین نیاز است. ترکیب پروتئین و چربی باعث ایجاد ماده‌‎ایی به نام لیپوپروتئین می‎‌شود. این ماده در بدن به دو صورت LDL و HDL در آزمایش خون وجود دارد. هر زمان صحبت از کلسترول بالا و راه‎‌های پیشگیری از آن می‎‌شود، منظور LDL یا همان لیپوپروتئین با چگالی کم است. 

چرا از LDL در آزمایش خون به عنوان کلسترول بد یاد می‌‎شود؟ در این حالت همان مشکلی رخ می‎‌دهد که با مصرف بیش از حد نمک مواجه می‎‌شویم. این مواد به خودی خود بد نیستند، زمانی که سطح آن‌ها در بدن افزایش می‌‎یابد زمینه را برای بروز بیماری‌های جدی مانند قلب و عروق و سکته مغزی فراهم می‌کنند. علت تجمع آن‌ها در بدن نیز به دلیل رژیم غذایی نامناسب و سبک زندگی اشتباه است.

پزشک با بررسی نتایج این آزمایش به خوبی می‎‌تواند ریسک حملات قلبی را تشخیص دهد. برای کاهش چربی خون ابتدا از بیمار درخواست می‌‎شود تا رژیم غذایی سالمی را در پیش بگیرد و همچین در صورت نیاز از دارو نیز برای درمان استفاده خواهد شد. اگر نسخه آزمایش دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید!

LDL در آزمایش خون باید چند باشد؟

برای تفسیر LDL در آزمایش خون لازم است با پزشک مشورت داشته باشید. متخصص با توجه به شرایط سلامتی، سن، جنسیت، بیماری‌های زمینه‌ای، داروهای مصرفی و شرایط محیطی تفسیر درستی از آزمایش را در اختیار شما قرار خواهد داد. برای تفسیر آزمایش LDL توسط پزشک به صورت آنلاین، کلیک کنید! در ادامه به شما خواهیم گفت که مقدار نرمال LDL در آزمایش خون باید چند باشد؟ 

سطح LDL برای افراد بالغ بالای ۱۸ سال به صورت زیر تعریف شده است:

•    کمتر از ۱۰۰  mgdL، در محدوده ایده‌ال قرار دارد. •    بین ۱۰۰-۱۲۹  mgdL، وضعیت مطلوب است. •    بین ۱۳۰-۱۵۹ mgdL، وضعیت در حالت متوسط قرار دارد. •    بین ۱۶۰-۱۸۹ mgdL، میزان کلسترول بالا است. •    بیشتر از ۱۹۰ mgdL، کلسترول در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

شرایط انجام آزمایش LDL چیست؟‌

برای انجام آزمایش LDL لازم است تا به مدت ۱۰ تا ۱۲ ساعت ناشتا باشید. هدف از ناشتا بودن این است تا وضعیت بدن در حالت پایه مورد بررسی قرار گیرد. پیشنهاد می‌‎شود، شب قبل از آزمایش وعده شام را زودتر میل نمایید. نباید تغییر خاصی در وعده غذایی وجود داشته باشد. سعی کنید، رژیم غذایی همیشگی خود را رعایت کنید.

از ۷۲ ساعت قبل از آزمایش، الکل مصرف نکنید. ورزش سنگین ۲۴ ساعت قبل از آزمایش منع شده است. همچنین وعده شام را کمی زودتر و سبکتر میل کنید.  چنانچه داروی خاصی مصرف می‎‌کنید، حتما موضوع را به پزشک و تکنسین آزمایشگاه اطلاع دهید. برای مثال مصرف قرص‌های ضد بارداری میزان کلسترول در بدن را افزایش خواهند داد. به همین دلیل شاید پزشک از شما بخواهد، چند روز قبل از انجام آزمایش چربی خون، مصرف قرص را قطع نمایید. در طی ساعات ناشتایی، می‌توانید آب بنوشید. اما نوشیدن چای، قهوه و ...  منع شده است. مدت زمان ناشتایی نباید از حد استاندارد آن بیشتر یا کمتر باشد. در غیر این صورت احتمال بروز خطا وجود خواهد داشت.

 آزمایش LDL Choles e ol به چه کسانی توصیه می‌شود؟ 

هدف از انجام آزمایش LDL، بررسی ریسک ناراحتی‌های قلبی و ارزیابی شیوه درمان است. از این تست در چکاپ‌های دوره‌ای و غربالگری نیز استفاده خواهد شد. 

در حالت کلی، توصیه شده است افراد بالای ۲۰ سال که هیچگونه ناراحتی قلبی ندارند، هر چهار تا شش سال، LDL خون خود را بررسی کنند. باید بدانید علائم چربی خون بالا همیشه خود را به صورت واضح خود را نشان نخواهند داد. بنابراین بهتر است با آزمایش خون از وضعیت عمومی سلامتی خود مطلع شوید. برای انجام آزمایش LDL نیاز نیست به آزمایشگاه بروید. برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید!

بالا بودن LDL در آزمایش خون به چه معناست؟

زمانی که میزان LDL در آزمایش خون بالا است، یعنی احتمال رسوب چربی در رگ و شریان‌ها افزایش می‎‌یابد. در این حالت تجمع چربی‎‌ها باعث تنگ شدن عروق خواهند شد. از آنها اصطلاحا تحت عنوان پلاک یاد می‌‎شود. با تشکیل آنها جریان خون دچار اختلال خواهد شد. این امر سبب می‎‌شود تا سیستم قلبی و عروقی فشار بیشتری به خود وارد کند تا نیاز اندام‌های مختلف بدن را فراهم نماید. در نتیجه ناراحتی‌های قلبی رخ خواهند داد. تیم هومکا این امکان را فراهم کرده است تا با استفاده از خدمات نمونه گیری خون در منزل از میزان چربی خون خود مطلع شوید. گاهی اوقات چربی‌ها به طور کامل منجر به انسداد شریان‌ها می‌‎شوند. همچنین آن‌ها می‎‌توانند از یکدیگر جدا شده و مواد شیمیایی از خود تولید کنند. این امر لخته شدن خون را در پی خواهد شد. با ایجاد لخته خون، مشکلات جدی قلب و مغز را تهدید خواهد کرد.

میزان نرمال LDL در کودکان چقدر است؟ 

میزان LDL در آزمایش خون کودکان و نوجوانان ۲ تا ۱۷ سال بیانگر موارد زیر است:

علت بالا بودن LDL در آزمایش خون کودکان چیست؟ 

دلیل بالا بودن آزمایش LDL در کودکان می‌تواند در چهار مورد زیر خلاصه شود: 

یکی از راه‌های کاهش LDL در کودکان از طریق تغذیه و اصلاح عادات غذایی است. سایت Medli ePlus در این رابطه این‌گونه نوشته است:

غذاهایی که می‌توانند به کاهش کلسترول بالا در کودکان کمک کنند عبارتند از:

همچنین از غذاهایی که می توانند کلسترول بد را افزایش دهند خودداری کنید. چربی اشباع شده نباید بیش از ۸ تا ۱۰ درصد از کل چربی دریافتی کودک شما را تشکیل دهد. چربی ترانس باید به طور کامل اجتناب شود.

بالا بودن LDL در آزمایش خون کودکان چقدر خطرناک است؟

LDL در آزمایش خون کودکان نیز می‌تواند بالا باشد و این موضوع محدود به بزرگسالان نخواهد بود. در واقع ابتلا به کلسترول بالا در هر سنی امکان دارد. خطرات بالا بودن LDL در کودکان، همان خطراتی است که بزرگسالان را تهدید می‌کند.

در سایت معتبر Medical News Today در خصوص میزان LDL در آزمایش خون کودکان اینطور نوشته است: 

بهترین توصیه به کودکان و نوجوانان برای کنترل سطح کلسترول، داشتن یک سبک زندگی سالم و فعال است. این شامل داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم است. کودکان کم تحرک و دارای اضافه وزن که رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده دارند ، به احتمال زیاد دارای کلسترول بالا هستند. کودکانی که سابقه خانوادگی کلسترول بالا دارند نیز ممکن است در معرض خطر باشند.

اگر میزان LDL در آزمایش خون کودک شما بالاست و می‌خواهید که تفسیر آزمایش خون را بدانید، کلیک کنید!

چگونه LDL خون را کاهش دهیم؟

برای کاهش LDL معمولا توصیه می‌شود تا تغییراتی در سبک زندگی و رژیم غذایی داده شود. مصرف غذاهای چرب و فرآوری شده به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش چربی خون بد در بدن یاد می‌شود. در کنار آن بی‌تحرکی و برخی از عادات اشتباه در زندگی مانند سیگار کشیدن را نیز باید به آن اضافه کرد. به همین دلیل اولین قدم برای کاهش LDL داشتن رژیم غذایی و سبک زندگی سالم است.

در مرحله بعدی، برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند کم کاری تیروئید و مصرف برخی داروهای خاص نیز باعث زیاد شدن سطح LDL در خون خواهند شد. با کنترل کردن آن‌ها، چربی خون نیز کاهش خواهد یافت.

۷ نکته طلایی برای کاهش کلسترول خون

تست‌های مرتبط با آزمایش LDL

آزمایش LDL در منزل با هومکا

پس از پاسخ به سوال LDL در آزمایش خون چیست؟ بهتر است بدانید که برای انجام آزمایش LDL، نیاز نیست تا حتما از منزل خارج شوید. مجموعه هومکا با همکاری مجهزترین و مدرن‌ترین آزمایشگاه‌ها در استان تهران، کرج، شیراز، اصفهان، اهواز، رشت، تبریز و مشهد، همواره بهترین خدمات آزمایش در منزل را زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی به شما ارائه می‌دهد.

اگر قصد انجام خدمات نمونه گیری در منزل یا تفسیر آزمایش خون را دارید، می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا با کلیک بر روی بنر زیر، درخواست آزمایش خود را ثبت کنید. در اینصورت همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت و هماهنگی‌های لازم جهت انجام آزمایش صورت می‌گیرد. همچنین، جواب آزمایش شما در اسرع وقت به دستتان خواهد رسید.

علت بالا بودن ldl در آزمایش خون

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب