علت سوزش ادرار در زنان

علت سوزش ادرار در زنان

علت سوزش ادرار در زنان چیست و چگونه سوزش ادرار را از بین ببریم ؟

درباره سوزش ادرار چه می‌دانید؟درمان سوزش ادرار در طب سنتی

فهرست مطالب

سوزش ادرار (Dysu ia) اصطلاحی بسیار گسترده است که ناراحتی هنگام ادرار را توصیف می‌کند. این درد ممکن است از مثانه، مجرای ادرار یا میان‌دوراه باشد. همان‌طور که می‌دانید مجرای ادرار لوله‌ای است که ادرار را به خارج از بدن شما منتقل می‌کند. دردناک بودن یا سوزش هنگام ادرار بسیار شایع است و وجود آن نشان دهنده‌ی مشکلاتی است که حتماً باید برای رفع آن با پزشک مشورت کرد. می توانید با متخصص کلیه و مجاری ادرار گفت و گو کنید .

علائم سوزش ادرار

علائم این بیماری در مردان و زنان می‌تواند متفاوت باشد، اما هر دو گروه آن را به صورت سوزش یا خارش توصیف می‌کنند که سوزش رایج‌ترین علامت گزارش شده‌ی آن است. درد یا سوزش می‌تواند هنگام ادرار یا بعد از آن ایجاد شود که سوزش هنگام ادرار اغلب به دلیل عفونت و بعد از آن ممکن است نشانه‌ی مشکلی در مثانه یا پروستات باشد. در مردان درد در آلت تناسلی قبل و بعد از ادرار می‌تواند وجود داشته باشد. همچنین علائم در زنان می‌تواند داخلی یا خارجی باشد که درد داخلی می‌تواند علامت عفونت ادراری بوده و درد خارج از ناحیه‌ی واژن، می‌تواند ناشی از التهاب یا تحریک پوست حساس این ناحیه باشد.

متخصص آنلاین کلیه و مجاری ادرار

علل ابتلا به سوزش ادرار

عفونت‌های دستگاه ادراری

سوزش هنگام ادرار شایع‌ترین علامت عفونت ادراری (UTI) است که عفونت ادراری خود می‌تواند نتیجه‌ی یک عفونت باکتریایی باشد. دیگر دلیل آن نیز می‌تواند التهاب دستگاه ادراری باشد. مجرای ادرار، مثانه، حالب و کلیه‌ها مجاری ادراری شما را تشکیل می‌دهند که التهاب در هر یک از این اجزا می‌تواند سوزش و درد را هنگام ادرار به همراه داشته باشد. زنان به دلیل کوتاه‌تر بودن مجاری ادراری که نسبت به مردان دارند، بیشتر دچار UTI می‌شوند. همچنین در افراد و یائسه خطر ابتلا به عفونت دستگاه ادراری افزایش می‌یابد.

سوزش ادرار یک بیماری شایع در میان مردان و زنان است.

عفونت‌های مقاربتی (STI)

در صورت ابتلا به عفونت‌های مقاربتی (STI) مانند تب‌خال دستگاه تناسلی، سوزاک و کامیدیا ممکن است هنگام ادرار دچار سوزش شوید. عفونت‌های مقاربتی همیشه علائمی ندارند، بنابراین رسیدگی و بررسی این موضوع به طور مرتب کاری عاقلانه به نظر می‌رسد، خصوصاً افرادی که از نظر جنسی فعال هستند حتماً آزمایش STI را باید انجام دهند.

پروستاتیت P os a i is

افراد مبتلا به پروستاتیت به دلیل التهاب غده‌ی پروستات ممکن است دچار سوزش و ناراحتی هنگام آن شوند.

سیستیت Cys i is

یک علت سوزش ادرار مکرر التهاب مثانه (IC) است که رایج‌ترین نوع ورم مثانه است. علائم این بیماری شامل درد و حساسیت در مثانه و ناحیه‌ی لگن است. در برخی مواقع نیز پرتو درمانی می‌تواند منجربه درد و سوزش در مثانه و هنگام ادرار شود.

التهاب پیشاب‌راه

این التهاب نشان از عفونت باکتریایی مجرای ادرار دارد که تکرر ادرار و سوزش و درد را به نبال دارد.

بیماری التهابی لگن (PID)

بیماری التهابی لگن می‌تواند بر لوله‌های رحمی، تخمدان‌ها، دهانه‌ی رحم و رحم تأثیر بگذارد که موجب درد در شکم، رابطه‌ی جنسی دردناک و سوزش هنگام ادرار می‌شود. PID یک عفونت جدی است که معمولاً از عفونت‌های باکتریایی اولیه در واژن ناشی می‌شود که بعد از آن به اندام‌های تولید مثلی نیز منتقل می‌شود.

سنگ کلیه

سنگ کلیه یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند علت سوزش ادرار مکرر شما باشد. همچنین سنگ کلیه می‌تواند در ادامه موجب عفونت نیز بشود، بنابراین در صورتی که سوزش و درد هنگام ادرار و به همراه آن سابقه‌ی سنگ کلیه دارید، حتماً به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

مصرف برخی داروها

برخی از داروها مانند داروهای درمانی سرطان و همچنین تعدادی از آنتی‌بیوتیک‌ها، می‌توانند سوزش هنگام ادرار را به عنوان یک عارضه‌ی جانبی به دنبال داشته باشند. درنتیجه در مورد هر دارویی که مصرف می‌کنید از پزشک خود در مورد عوارض جانبی آن اطلاعات به دست بیاورید.

استفاده از محصولات بهداشتی

گاهی اوقات سوزش و درد همراه ادرار به دلیل عفونت نیست. در این موارد دلیل آن می‌تواند ناشی از محصولاتی باشد که در ناحیه‌ی تناسلی خود استفاده می‌کنید. صابون‌ و لوسیون‌ها بافت‌های واژن را به راحتی و به سرعت تحریک می‌کنند. پیشنهاد می‌کنم در انتخاب محصولات خود با دقت کافی عمل کنید و حتماً مواد تشکیل دهنده‌ی آن‌ها را بررسی کنید.

در صورت احساس درد یا سوزش هنگام ادرار حتماً با پزشک خود ملاقات کنید.

راه‌های پیشگیری از سوزش ادرار

با انجام تغییراتی در سبک زندگی روزانه‌ی خود می‌توانید از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید که تعدادی از مهم‌ترین‌های آن‌ها را برای شما در اینجا آورده‌ایم.

۱- استفاده از مواد شوینده‌ی معطر را متوقف کنید تا تحریک و حساسیت بدن خود را کاهش داده باشید.

۲- هنگام انجام فعالیت‌های جنسی از کاندوم یا دیگر روش‌های محافظت استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره سوزش ادرار بعد از رابطه مقاله دیگر ما بخوانید.

۳- رژیم غذایی خود را اصلاح کنید تا مواد غذایی و نوشیدنی‌های مصرفی، مثانه‌ی شما را تحریک نکند.

۴- آب بسیار بنوشید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت وقوع هر یک از موارد زیر در اولین فرصت با یک متخصص قرار ملاقات بگذارید.

با مراجعه به پزشک ممکن است متخصص خواستار علائمی دیگر از شما نیز باشد و با انجام چند آزمایش دلیل اصلی را پیدا و اقدام به درمان کند.

تشخیص سوزش ادرار

سوزش هنگام ادرار می‌تواند نشان از بیماری باشد که نیاز به درمان دارد، بنابراین در صورت احساس هرگونه سوزش و درد زمان ادرار خود به متخصص مراجعه کنید که پزشک در ابتدا سابقه‌ی پزشکی شما مانند اختلالات ژنتیکی و نقص ایمنی و همچنین دیابت را بررسی می‌کند. علاوه‌بر آن در موردت سوابق فعالیت جنسی شما نیز سؤالاتی پرسیده می‌شود تا مشخص شود که آیا STI دلیل سوزش است؟ گاهی به آزمایش برای بررسی STI نیاز است خصوصاً اگر مردان از آلت تناسلی و زنان از واژن خود ترشحاتی داشته باشند یا حتی ممکن است آزمایش بارداری نیز برای تشخیص دقیق علت، از شما گرفته شود.

در این زمان توصیه می‌کنم که هرگونه داروی شیمیایی یا گیاهی که مصرف می‌کنید با متخصص خود در میان گذاشته تا در تشخیص علت دچار اشتباه نشده و یا داروهای تجویزی با آن‌ها در تداخل نباشد. نمونه‌ی ادرار شما از نظر گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و مواد شیمیایی مورد آنالیز قرار گرفته و با کشت ادراری مبتلا بودن به عفونت شما مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین می‌توان باکتری‌های ایجاد کننده‌ی این عفونت را مشخص و برای درمان اقدام کرد. با نتایج به دست آمده از تمامی این مراحل متخصص شما می‌تواند آنتی ‌بیوتیک برای سوزش ادرار شما تجویز کرده تا بهترین عملکرد را در رفع داشته باشد.

زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

چگونه سوزش ادرار را از بین ببریم ؟

تعیین علت درد اولین مرحله از درمان این بیماری است که این کار باید توسط پزشک با آزمایش صورت گیرد. تجویز آنتی بیوتیک برای سوزش ادرار ممکن است اولین دارویی باشد که پزشک برایتان در نظر می‌گیرد که می‌تواند برخی از عفونت‌های ادراری، باکتریایی و برخی از STI‌ها را درمان کند. همچنین ممکن است پزشک دارویی برای آرام شدن مثانه‌ی تحریک شده‌ی شما تجویز کند. سوزش هنگام ادرار اگر ناشی از عفونت باکتریایی باشد معمولاً پس از شروع مصرف دارو به سرعت از بین می‌رود. فراموش نکنید که همیشه داروها را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید.

اما برخی عفونت‌های دیگر ممکن است روند درمان آهسته‌تری داشته باشد، گاهی ممکن است تا ۴ ماه برای بهبودی مجبور به مصرف دارو باشید.

پماد برای سوزش ادرار

همان‌طور که اشاره کردیم ابتدا باید دلیل سوزش و درد هنگام ادرار مشخص شود تا بتوان بهترین دارو برای برطرف کردن آن تجویز کرد. بنابراین قبل از اینکه بدون نسخه اقدام به تهیه‌ی پماد برای سوزش هنگام ادرار داشته باشید، توصیه می‌کنم با یک پزشک متخصص مشورت کرده و آزمایشات لازم را انجام دهید.

درمان سوزش ادرار با رژیم غذایی

خیار نیز برای درمان این بیماری بسیار مفید است و به دلیل حجم آبی که دارد به تکرر ادرار و دفع مواد سمی از بدن شما کمک می‌کند. درنتیجه به طور روزانه مصرف خیار خود را بالا ببرید.

تشخیص علت این بیماری با انجام آزمایش‌های مخصوص انجام می‌شود

دیگر درمان‌های خانگی

فرد مبتلا به این بیماری نباید در معرض تابش خورشید و گرما قرار گیرد. تعریق، آب زیادی از بدن می‌گیرد و ادرار را کم و غلیظ می‌کند. دفع ادرار غلیظ از مجاری ادراری موجب تحریک و سوزش می‌شود.

التهاب ممکن است در اثر مقاربت جنسی، استحمام، صابون، دستمال توالت معطر و اسپرم‌کش‌ها ایجاد شود که با تشخیص درست و به موقع علت، می‌توان به راحتی آن را درمان کرد.

سوزش ادرار یک بیماری بسیار شایع است که دلایل بسیاری می‌تواند داشته باشد و گاهی این دلایل در مردان و زنان متفاوت است. با توجه به دلیل ابتلا به آن، نوع درمان نیز متفاوت است که در صورت مشاهده‌ی هر یک از علائم بیمار باید سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرد. حتی اگر در گذشته مبتلا بوده و توسط پزشک درمان شده‌اید در مورد ابتلا جدید نباید از همان داروها استفاده کنید. ممکن است این بار سوزش شما دلیل دیگری داشته و مصرف داروی گذشته برایتان عواقب به دنبال داشته باشد. بنابراین مراجعه به پزشک بهترین و مطمئن‌ترین راهکار در این موضوع است. چنانچه شرایط مراجعه به پزشک را ندارید می‌توانید از طریق پذیرش ۲۴ توسط مشاوره آنلاین متخصصین کلیه و مجاری ادرار با راهکارهای درمانی آشنا شوید.

مشاوره آنلاین پزشک متخصص مجاری ادرار

منبع: h ps:www.pazi esh24.comblog

علت سوزش ادرار در زنان

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب