قسم دادن خدا برای شفای مریض

قسم دادن خدا برای شفای مریض

شفای مریض

انسانها به هنگام بیماری معمولا به پزشک مراجعه می کنند. اما نباید فراموش کرد که دعا و راز و نیاز با خداوند مهربان در بهبود روند بیماری و شفای زودهنگام، بسیار نتیجه بخش خواهد بود. امامان معصوم(ع) و دین دعا برای شفای مریض را سفارش کرده اند که مفهوم آن ها توسل به خاندان پاک پیامبر اکرم(ص) و راز و نیاز با خداوند مهربان برای بهبود بیماری است. شفای مریض، عوامل خاص خودش را دارد. همان گونه که مریضی نیز دارای عامل و سبب است، که در بدن انسان ایجاد می شود. با از بین رفتن عامل مریضی، مریض شفا می یابد. این خدواند است که اسباب و مسببات را در عالم طبیعت و هستی ایجاد نموده است. بنابراین شفای مریض ها در حقیقت به دست خدا است. از این رو شفای مریض ها با دعای اولیای الهی نیز به اراده خداوند حاصل می گردد.

دعای امام صادق برای شفای مریض

امام صادق(ع) در دعای برای شفای مریض می فرماید: «هر که را بیماری باشد باید که بامداد چون روی از نماز بگرداند، هفت بار الحمد بخواند و باز بر او دمد و اگر به نشود روز دیگر، هفتاد بار بخواند من ضامنم به شفا، مگر آن بیماری مرضی باشد که أجل او در آن باشد. حضرت رسول(ص) گفت: القرآن هو الدواء»

از جمله دعا‌ برای شفای مریض، دعای منسوب به امام صادق است. از زبان یکی از اصحاب امام صادق (ع) نقل می شود: بگو: بسم الله سپس بر قسمتی که درد دارد، دست بکش و بگو: “اعوذ بعزه الله، و اعوذ بقدره الله، و اعوذ برحمه الله، و اعوذ بجلال الله.

و اعوذ بعظمه الله، واعوذ بجمع الله، و اعوذ برسول الله.

و اعوذ باسماء الله، من شر ما احذر و من شر ما اخاف علی نفسی”

هفت مرتبه این‌ کار را بکن.

شفای مریض را چگونه با دعا بخواهیم؟

دعای شفای بیمار

عمار سه فرزند به نام های «اسحاق»، «اسماعیل» و «یونس» داشت. «یونس» به مرض بدی مبتلا بود. به محضر امام صادق (علیه السلام) رفتیم. امام با مشاهده وضع یونس، دو رکعت نماز خواند و خدا را حمد کرد. بر نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) و آل او درود فرستاد، ذکرهایی بر زبان جاری ساخت و از خداوند در دعا برای شفای مریض چنین خواست:

«واصرف عنه شر الدنیا والاخره واصرف عنه ما به فقد غاظنی ذلک واحزننی؛ شر دنیا و آخرت را از او دور نما، و این مرض را از او بر طرف ساز، که عارضه او مرا ناراحت و غمگین کرده است.» آن سه نفر نقل می کنند که: به خدا قسم از شهر خارج نشده بودیم که، بیماری او برطرف شد و شفا یافت.

دعای سریع الاجابه برای بیمار

دعا برای شفای مریض در کتاب عده الداعی که یکی از کتاب‌های نسبتا معتبر است؛ منسوب به امام صادق است. امام صادق (ع) فرموده‌اند: زمانی‌که در کنار بستر مریضی هستی، رو به آسمان کن و بگو: اَللّهُمَّ اِنَّکَ عَیَّرْتَ اَقْواماً فى کِتابِکَ خدایا اقوامى را در قرآنت سرزنش کردى فَقُلْتَ: (قُلِ ادْعُوا الَّذینَ زَعَمْتُمْ مِنْ دُونِهِ فَلا یَمْلِکُونَ کَشْفَ الضُّرِّ عَنْکُمْ وَلا تَحْویلاً) فرمودى: بگو معبودهاى باطل خود را جز او بخوانید، که هرگز برطرف کردن زیان را از شما، و گرداندنش را نمى توانند. فَیا مَنْ لا یَمْلِکُ کَشْفَ ضُرّى وَ لا تَحْویلَهُ عَنّى اَحَدٌ غَیْرُهُ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ اى که برطرف‌کردن زیان، آن را از من برگردان، کسى جز تو نمى تواند. بر محمّد و خاندانش درود فرست. وَاکْشِفْ ضُرِّى وَحَوِّلْهُ اِلى مَنْ یَدْعُو مَعَکَ اِلهاً آخَرَ و زیانم را برطرف کن، و به‌سوى آن که معبود دیگرى جز تو را با تو مى‌خواند بگردان. فَاِنّى اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ غَیْرُکَ؛که گواهى مى‌دهم معبودى جز تو نیست.

دعا برای سلامتی جنین

قسم دادن خدا برای شفای مریض

یکی از دعاهایی که در بحار الانوار از قول امام صادق علیه السلام برای شفای مریض نقل شده است: ایشان فرموده اند: هر گاه در کنار مریضی بودی، دست خود را بر سر مریض بگذار و این دعا را بخوان:

“بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ مِنَ اللَّهِ وَ إِلَى اللَّهِ وَ مَا شَاءَ اللَّهُ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ إِبْرَاهِیمُ خَلِیلُ اللَّهِ مُوسَى نَجِیُّ اللَّهِ عِیسَى رُوحُ اللَّهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ص. مِنَ الْأَرْوَاحِ وَ الْأَوْجَاعِ بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَزَائِمُ مِنَ اللَّهِ لِفُلَانِ بْنِ فُلَانَةَ (نام شخص و مادر او را می‌برد) لَا یَقْرَبُهُ إِلَّا کُلُّ مُسْلِمٍ وَ أُعِیذُهُ بِکَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ کُلِّهَا الَّتِی سَأَلَ بِهَا آدَمُ فَتابَ عَلَیْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ إِلَّا انْزَجَرْتِ أَیَّتُهَا الْأَرْوَاحُ وَ الْأَوْجَاعُ بِإِذْنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ تَبارَکَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِینَ”

(پناه به نام خدا و به خدا و از خدا و به سوی خدا و آنچه خدا بخواهد و این که هیچ نیرو و حرکتی نیست، مگر به اذن خدا. و این که ابراهیم دوست خدا و موسی نجات یافته خدا و عیسی روح خدا و محمد فرستاده خدا – که درود خدا بر او و آل او و بر همه انبیاء – از باد‌ها و دردها به نام خدا، به یاد خدا، و با استمداد از تقدیرات خدا، برای فلانی پسر فلانی، اقرار به اعتقادات ندارد مگر مسلمان، پناه می‌ برم به خدا با کلمات تامه‌ ای که حضرت آدم (ع) خدا را با آن‌ها خواند؛ تا توبه او پذیرفته شد. همانا او توبه‌ پذیر مهربانی است. ای دردها، با اجازه خداوند و کلمات مقدس شما را فراری می‌ دهم که خدایی جز او نیست. همانا هر کار و آفرینشی برای اوست، آفرین بر خدا پروردگار عالمین.)

هفت آیه شفای مریض

سپس آیه الکرسی و سوره ‌های حمد و معوذتین (فلق و ناس) و اخلاص را هر کدام یک مرتبه و نیز ده آیه از سوره یس بخوان، بعد هم این دعا برای شفای مریض را بخوان:

اللَّهُمَّ اشْفِهِ بِشِفَائِکَ وَ دَاوِهِ بِدَوَائِکَ وَ عَافِهِ مِنْ بَلَائِکَ وَ تَسْأَلُهُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ.

(خداوندا! با شفای خود او را شفا ده، و با دوای خود او را مداوا کن، و از بلاهایت او را عافیت بده، و سلامتی به او بده به حق محمد و آل محمد – که درود خدا بر او و بر آل او). (بحارالانوار ج. ۹۲ ص. ۱۶)

البته در دعا باید به اجابت خوش گمان بود.

در آخر دعا برای شفای بیماران

یامَنْ اِسْمُهُ دَوآءٌ وَ ذِکْرُهُ شِفآءٌ صَلِّ عَلی مُحمَّدِِ وَ آلِ مُحَمَّد…

اى که نامش دوا و ذکرش شفا است اى که بنهد شفا را در هر چیزى که خواهد ای مرهم دردهمه دردمندان لباس عافیت بر تن همه بیماران بپوشان آمین یا رب العالمین????

نویسنده:خدیجه حلیفی

ویرایشگر:زینب زادیان

قسم دادن خدا برای شفای مریض

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب