مغایرت گیری در اکسل

مغایرت گیری در اکسل

مغایرت گیری در اکسل

یکی از مهم ترین کارهای مالی انجام مغایرت گیری در اکسل برای کارشناسان مالی و حسابداری می باشد. البته اگر به اکسل پیشرفته مسلط نباشید این عمل نسبتا پیچیده و مشکل خواهد بود.

فرمول ها و ابزارهایی که در مغایرت گیری استفاده می شوند

یکی از حالت های مغایرت گیری در اکسل بدین صورت است که در خروجی فایل بانکی یک ستون تاریخ، یک ستون مبلغ واریز و یک ستون مبلغ برداشت داریم و مانند همین ستون ها (یا ممکن است عناوین آن ها متفاوت باشد.) در نرم افزار حسابداری یا یک فایل اکسل برای مقایسه با خروجی بانک در اخیتار ما قرار دارد. بنابراین ممکن است دریافت و پرداخت های بانکی با کمی اختلاف در فایل اکسل یا نرم افزار ثبت شوند، همچنین ممکن است مجموع چند مبلغ دریافت یا پرداختی بصورت یکجا در فایل اکسل یا نرم افزار در قالب یک سند حسابداری ثبت شوند.

همانطور که در تصاویر فوق مشاهده می کنید حتی ممکن است برخی از دریافت و پرداخت ها در نرم افزار هنوز ثبت نشده باشند که در این حالت ما فقط داده های بانک را ملاک قرار می دهیم.

روش اول مغایرت گیری در اکسل: استفاده از Co di io al Fo ma i g

در این روش سطر هایی از جدول بانک را که دقیقا مشابه سطر های جدول اکسل هستند رنگی می کنیم. بدین منظور باید از فرمول Cou ifs استفاده کنید. توضیح دقیقتر اینکه با کمک فرمول Cou ifs باید هر سطر از جدول سمت راست را با کلیه سطر های سمت چپ مقایسه کنیم و هرجا تمام مقادیر هر سه ستون یافت شد حاصل فرمول Cou ifs بزرگتر از ۰ خواهد شد. برای اعمال این فرمول در فرمت دهی شرطی مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- جدول سمت راست را (ترجیحا بدون گرفتن سر ستون ها) انتخاب کنید.

۲- وارد زبانه Home شده و از گروه S yles گزینه Co di io al Fo ma i g را انتخاب کنید.

۳- از منوی باز شده گزینه …New Rule را انتخاب کنید تا به صفحه زیر برسید.

۴- در صفحه …New Rule گزینه آخر یعنی Use a fo mula o de e mi e which cells o fo ma را انتخاب کنید تا بتوانید داخل آن فرمول نویسی کنید. البته دادن فرمت را از طریق دکمه …Fo ma فراموش نکنید. در این مرحله فرمول و فرمت را می دهیم:

نکته اینکه محدوده ستون H مربوط به تاریخ های جدول اکسل (سمت چپی)، ستون I مربوط به ستون دریافت از جدول سمت چپ و ستون J مربوط به پرداخت های جدول سمت چپی می باشند. با توجه به اینکه فرمول فوق در Ci di io al Fo ma i g نوشته شده است در هر مرحله مقادیر موجود در سطر جاری جدول سمت راست را در کل ستون های جدول سمت چپ بطور همزمان شمارش می کند و اگر همگی همزمان موجود باشند سطر جاری از جدول سمت راست به شکل زیر آبی می شود.

نتیجه نهایی به شکل زیر خواهد بود:

روش های دیگر مغایرت گیری در اکسل در آینده ارائه خواهند شد. ما را از نظرات خود بهره مند کنید.

درباره پوریا بغدادی

من مباحث BI را در دانشگاه تهران آموخته ام. مجری و مشاور سیستم های هوش تجاری (BI) هستم. آموزش را برای علاقه شخصی پی میگیرم.

مطالب زیر را حتما بخوانید
ایجاد فرمت سفارشی در اکسل

2.81k بازدید

کتاب مرجع اکسل پیشرفته ۲۰۱۹

2.81k بازدید

جستجوی چند شرطی در اکسل

6.1k بازدید

مقایسه دو ستون در اکسل

4.67k بازدید

کاربرد تابع offse در اکسل

2.04k بازدید

کاربرد علامت دلار در اکسل

4.7k بازدید

مغایرت گیری در اکسل

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب