میلاد حضرت زهرا

میلاد حضرت زهرا

تاریخ روز مادر ۱۴۰۲، روز زن و ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)

روز مادر و روز زن در تقویم شمسی مصادف با ۲۰ جمادی الثانی و ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) است.

به گزارش ایمنا، یکی از مناسبت‌های مهم و با ارزش در تقویم ایرانیان روز مادر است. مادر مقام والایی در پیشگاه خداوند داشته و یکی از پاک‌ترین، زیباترین و دلسوزانه‌ترین محبت‌های موجود در عالم هستی متعلق به وجود مادر است. به همین منظور برای گرامیداشت زحمات بیشمار مادر، روز ولادت حضرت زهرا (س) که اسوه و الگویی از بهترین و برترین زنان عالم و مادری نمونه و بی مانند در جهان هستی هستند را به عنوان روز مادر و روز زن انتخاب کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

پیام تبریک روز زن ‌

تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)

تبریک روز مادر و زن ۱۴۰۲

تاریخ روز پدر و مرد ۱۴۰۲

تاریخ روز مادر ۱۴۰۲

زندگینامه حضرت فاطمه زهرا (س) از تولد تا شهادت

کنیه، برای تعظیم و تکریم اشخاص به کار می‌رود. حضرت فاطمه (س) کنیه‌های زیادی دارد.

اُمّ‌الحسن ‬ اُمّ‌الحسین ‬اُمّ‌المحسن اُمّ‌الأئمة اُمّ‌أبیها اُمّ‌الخیرة اُمّ‌المؤمنین اُمّ‌الأخیار اُمّ‌الفضایل اُمّ‌الأزهار اُمّ‌العلوم اُمّ‌الأسماء

تاریخ روز زن ۱۴۰۲ در ایران

تاریخ روز زن و روز مادر در ایران یک روز و برابر با ۲۰ جمادی الثانی، ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) است، که در تقویم شمسی برابر با چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ است.

تاریخ روز جهانی مادر

روز مادر یکی از معدود موضوعاتی که در سراسر جهان و تمامی فرهنگ‌ها آن را گرامی می‌دارند و طبق آئین و سنت‌های خود آن را جشن می‌گیرند. تاریخچه روز جهانی مادر مربوط به قرن نوزدهم در نخستین سال‌های دهه ۱۸۵۰ میلادی است. یک فعال امور زنان به نام اَن ریوس جارویس، انجمن‌هایی با نام فعالیت‌های روز مادر تشکیل داد. روز جهانی مادر هر ساله برابر با ۸ می است که این روز در سال ۲۰۲۳ برابر با ۱۸ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ است.

تاریخچه روز جهانی زنان

روز هشتم مارس سالروز اعتراض زنان کارگر فابریکه نساجی کتان در سال ۱۸۵۷ میلادی در شهر نیویورک آمریکا، به شرایط کاری سخت و غیر انسانی با دستمزد کم کارگران زن و مبارزه علیه بی عدالتی در زمینه حقوق زنان نسبت به حقوق مردان است. به همین علت این روز به عنوان روز جهانی زن انتخاب شد و سالانه میلیون‌ها زن و مرد در سراسر جهان در روز هشتم مارس با ترتیب اجتماعات و گردهمایی‌ها برای انعکاس پیشرفت‌ها و دستاوردهای به دست آمده و کنش‌های شجاعانه و نیز عزم راسخ زنان، این روز را گرامی می‌دارند.

تاریخچه روز مادر در ایران

پس از پیروزی انقلاب اسلامی‬ امام خمینی (ره) در یک سخنرانی در اردیبهشت سال ۱۳۵۹ فرمودند: «اگر روزی باید روز زن باشد، چه روزی والاتر و افتخارآمیزتر از روز ولادت با سعادت فاطمه زهرا (س) ‬ است‬ زنی که افتخار خاندان وحی است و چون خورشیدی بر تارک اسلام عزیز می‌درخشد. زنی که فضائل او همطراز فضائل بی‌نهایت پیغمبر اکرم (ص) و خاندان عصمت و طهارت بود. زنی که هر کسی با هر بینش درباره او گفتاری دارد و از عهده ستایش او بر نیامده که احادیثی که از خاندان وحی رسیده به اندازه فهم مستمعان بوده و دریا را در کوزه‌ای نتوان گنجاند و دیگران هر چه گفته‌اند به مقدار فهم خود بوده، نه به اندازه مرتبت او». بنابراین ایرانیان برای سپاسگزاری و‬ قدردانی از مادر و همسر خود طبق فرمایش امام خمینی (ره) روز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) را به عنوان روز زن و روز مادر در تقویم ملی ثبت کرده و آن را گرامی می‌دارند.

میلاد حضرت زهرا

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب