نماز جماعت در روز جمعه

دانلود کنید

نماز جماعت در روز جمعه

حکم اقامه نماز جماعت ظهر هم‌زمان با نماز جمعه

«رساله نماز و روزه»، مطابق با آخرین فتاوای مرجع عالی‌قدر، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در مسائل مربوط به ابواب فقهی نماز، روزه و اعتکاف در قالب ۱۰۰۹ مسئله شرعی تنظیم شده که از جمله موضوعات آن نحوه و شرایط اقامه نماز جمعه است.

«نماز مهم‌ترین عبادت است که اگر به صورت صحیح و با توجه انجام شود، روح انسان را پاکیزه و دل انسان را نورانی می‌کند و او را بر دوری از خلقیات ناپسند، قادر می‌سازد.

نماز می‌تواند فرد و جامعه انسانی را به تدریج از همه آلودگی‌ها پاک کند. سزاوار است نماز در اول وقت و با حضور قلب و به دور از ریا اقامه شود و نمازگزار در هر کلمه آن به یاد داشته باشد که با خداوند متعال سخن می‌گوید و بداند که چه می‌گوید.»

این‌ عبارات مقدمه بخش «نماز» در «رساله نماز و روزه؛ مطابق با فتاوای مرجع عالی‌قدر آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» است. ایکنا به انگیزه آغاز ماه مبارک رمضان و بهره‌مندی بیشتر مخاطبان روزه‌دار، هر روز یک نکته از نکات مهم و کاربردی این کتاب را انتخاب و منتشر می‌کند.

«نماز جمعه» که در روز جمعه به جای نماز ظهر خوانده می‌شود، از شعائر اسلامی و مظاهر وحدت مسلمانان است که شرکت در آن بسیار توصیه شده است و طبق مسئله 763 «رساله نماز و روزه»:

«شرکت نکردن در نماز جمعه به سبب اهمیت ندادن به آن، شرعاً ناپسند است.»

در بحث نماز جمعه بعضاً مطرح می‌شود که افرادی که در این نماز شرکت نکرده‌اند باید نماز ظهر روز جمعه خود را با کمی تأخیر به جای بیاورند، اما در مسئله 784 در این باره می‌خوانیم:

«کسی که در نماز جمعه شرکت نکرده، می‌تواند نماز ظهر را اول وقت بخواند و واجب نیست صبر کند تا نماز جمعه تمام شود.»

در مسئله 783 هم عنوان شده است:

«اقتدا در نماز عصر روز جمعه به فردی غیر از امام جمعه اشکال ندارد.»

همچنین در مسئله 785 هم درباره حکم اقامه نماز جماعت ظهر هم‌زمان با نماز جمعه، می‌خوانیم:

«اقامه نماز جماعت ظهر، هم‌زمان با اقامه نماز جمعه در مکان دیگری نزدیک محل نماز جمعه فی‌نفسه اشکال ندارد ولی با توجه به اینکه ممکن است انجام این کار باعث تفرقه صفوف مومنین یا بی‌اعتنایی به نماز جمعه یا اهانت به امام جمعه حساب شود، سزاوار است چنین جماعتی برگزار نشود؛ بلکه در صورتی که مستلزم مفسده و حرامی باشد، واجب است از اقامه آن اجتناب شود.»

مسائل بی‌شمار دیگری درباره شرایط، وقت و کیفیت نماز جمعه وجود دارد که در «رساله نماز و روزه» به اختصار و ساده بیان شده است و برای اطلاع از آن می‌توان به متن اصلی کتاب مراجعه کرد.

«رساله نماز و روزه»، مطابق با آخرین فتاوای مرجع عالی‌قدر، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در مسائل مربوط به ابواب فقهی نماز، روزه و اعتکاف در قالب ۱۰۰۹ مسئله شرعی تنظیم شده است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این رساله این است که علاوه بر ساده‌نویسی، برای تسهیل در فهم، برخی مسائل دشوار و اصطلاحات فقهی نیز در انتهای کتاب فصل مستقلی با عنوان اصطلاح‌نامه فقهی در نظر گرفته شده است.

همچنین، علاقه‌مندان برای تهیه این رساله موضوعی و خلاصه که در ۱۸۲ صفحه گردآوری و با بهای ۲۵ هزار تومان  از طرف انتشارات انقلاب اسلامی روانه بازار شده است، می‌توانند به سایت انتشارات به نشانی khame eibook.i  مراجعه، یا با شماره‌های ۰۲۱۶۶۴۹۳۵۴۸ و ۰۲۱۶۶۴۸۳۹۷۵ فروشگاه مرکزی، ۰۲۵۳۷۷۰۲۸۵۲ فروشگاه قم و ۰۵۱۳۲۲۸۱۲۲۵ فروشگاه مشهد مقدس، تماس بگیرند.

نماز جماعت در روز جمعه

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب