پایه سنوات چیست

پایه سنوات چیست

آموزش نحوه محاسبه پایه سنوات با چند سال سابقه

در این مقاله شما را با نحوه محاسبه سنوات با چند سال سابقه آشنا خواهیم کرد. به طور کلی پایه سنوات به مبلغی گفته می شود که به صورت ماهیانه به حداقل حقوق و به عنوان جبران کمبود دستمزد تعلق می گیرد. پیش شرط اساسی برای تعلق گرفتن این مبلغ داشتن بیش از یک سال سابقه کار است. تعیین کننده اصلی میزان این مبلغ، شورای عالی کار می باشد.

پایه سنوات چیست؟

سوالی که ممکن است برای هر کسی پیش آید این است که پایه سنوات چیست؟ به طور کلی پایه سنوات عبارت است از وجهی که به شیوه ماهانه به حقوق کارگرانی که یک سال در یک موسسه کار کرده اند یا با یک کارفرما مشارکت داشته اند و در حقیقت سال دوم مشارکت خود را شروع کرده اند داده می شود.

این وجه سالانه از سوی شورای عالی کار مشخص می شود و برای تشویق کارگرانی است که یک سال در آخرین کارگاه مشغول به کار بوده اند  بهتر است بدانید که این پایه در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تغییر نکرده و هر ماه ۳۰ روزه معادل ۲۱۰ هزار تومان (هر روز ۷ هزار تومان) می باشد.

به بیان ساده تر این امتیاز به وجهی که به شکل ماهیانه به حداقل حقوق و دستمزد کارگرانی که یک سال مشغول فعالیت هستند، داده می شود.

پایه سنوات به چه کسانی تعلق می گیرد؟

در خصوص پایه سنوات معمولا آموزش های اشتباه زیادی وجود دارند که بعضی از آنها را با هم ارزیابی خواهیم کرد. قبل از سال ۱۳۹۲ این احتمال وجود داشت که این امتیاز تنها به قرارداد های رسمی اختصاص داده شود. سوالی که ممکن است پیش آید این است که آیا قراردادهای غیر رسمی مشمول این نوع پرداختی هستند؟ ضمن بخشنامه ای که در سال ۱۳۹۲ به وسیله وزارت کار به موسسات و کارخانه ها ارسال شد صاحب کارها نباید فرقی میان این دو گروه بگذارند و این حق به هر دو طبقه از کارگران اختصاص داده می شود.

بعضی از اشخاص معتقدند پایه سنوات فقط به حداقل بگیران اختصاص دارد. این مسئله کاملا غلط است. تمامی کارگرانی که سال اول کار خود را در مجموعه ای به پایان رسانده اند از سال بعد شامل این حق می شوند. در این صورت ربطی به حداقل بگیران و دیگر سطوح حقوق و دستمزد ندارد.

نحوه محاسبه پایه سنوات برای کارگران چند سال سابقه

 محاسبه پایه سنوات برای کارگران چند سال سابقه بر اساس فرمول ذیل می باشد:

لازم به ذکر است پایه سنوات کارگران به صورت ماهیانه پرداخت می شود. مبنای اصلی انجام این کار نیز جدولی است که با همین عنوان توسط شورای عالی کار و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شده است. در صورتی که سابقه فرد مورد نظر یک سال باشد، مبلغ مورد نظر مشخص است(۷۰.۰۰۰ ریال). اما در صورت چند سال سابقه، با توجه به درصدهای اعلام شده از سوی شورای عالی کار این مبلغ افزایش پیدا خواهد کرد.  به طور کلی برای محاسبه پایه سنوات برای کارگران تعداد روزهای کاری هر ماه را ضرب در رقمی می کنند که بر اساس تعداد سال های سابقه تعیین شده است و آن را به حقوق پایه ماهانه اضافه می کنند.

چنانچه پیشینه شخص مدنظر ۱ سال باشد وجه پرداختی مشخص و ثابت است. ولی چنانچه کارگر چندین سال سابقه داشته باشد، با ملاحظه به درصد های گزارش شده از طرف شورای عالی کار، این وجه بیشتر خواهد شد.محاسبه آن طبق فرمول فوق شاید امری وقت گیر باشد که ما برای شما پایه سنوات را برای کارگران چند سال سابقه ارائه و آماده کرده ایم.

در مجموع جهت محاسبه پایه سنوات تعداد روز های کاری در هر ماه را با رقمی ضرب می کنند که مطابق تعداد سال های سابقه مشخص شده است. عدد به دست آمده را به حقوق و دستمزد پایه ماهیانه اضافه می کنند. برای محاسبه دقیق پایه سنوات می توانید در کلاس های آموزش حقوق و دستمزد سرای حسابدار شرکت کنید و به یک مدیر منابع انسانی خبره تبدیل شوید.

تفاوت پایه سنوات با حق سنوات

پایه سنوات و حق سنوات هر دو دارای مزیت های شغلی بسیاری هستند که به وسیله بالا رفتن تبحر شغلی کارگر در یک مجموعه به او اختصاص داده می شود؛ ولی این دو عبارت از جهات مختلفی با هم فرق دارند که عبارتند از:

تعلق بیمه و مالیات

از تفاوت پایه سنوات با حق سنوات می توان حق بیمه و مالیات را نام برد. حق سنوات معاف از کسر حق بیمه و مالیات است. اگرچه دیگری قسمتی از حقوق و دستمزد به حساب آمده و شامل کسر حق بیمه و مالیات می باشد. اما پایه سنوات مشمول بیمه و مالیات است.

نحوه تعیین حق سنوات

حق سنوات مزدی است که در آخر کار یا پایان سال به کارگر داده می شود، تحت تاثیر حقوق و دستمزد کارگر می باشد. به عبارت دیگر مقدار حقوق و دستمزد دریافتی بر حق سنوات کارگر اثر گذار است. اگرچه پایه سنوات میزان مشخص و دقیقی است که سالانه از طرف اداره کار گزارش می شود و به هیچ وجه تحت تاثیر حقوق و دستمزد کارگر نیست.

نحوه پرداخت

حق سنوات پرداختی جدا از حقوق کارگران بوده و همه مبلغ را یکجا پرداخت می کنند. ولی دیگری بخشی از حقوق کارگر بوده و به شکل روزانه ارزیابی و به صورت ماهانه به او داده می شود.

زمان پرداخت

از دیگر تفاوت های پایه سنوات با حق سنوات می توان زمان پرداخت را نام برد. حق سنوات معمولا در پایان سال کاری یا در پایان خدمت به کارگر داده می شود. ولی دیگری در پایان ماه و به صورت ماهانه به او پرداخت می شود.

همانطور که اشاره کردیم، پایه سنوات در واقع عبارت از مبلغی است که به عنوان جبران کسری حقوق و سنوات کارگران به حداقل حقوق آنها تعلق می گیرد.  حق سنوات یا سنوات خدمتی پاداشی است که در پایان کار به فرد تعلق می گیرد. به همین علت برخی به آن مزایای پایان کار هم می گویند.

بیشتر بخوانید: ساعت کار موظف ماهانه در سال ۱۴۰۲

نکات مهم و ظریف در محاسبه پایه سنوات قانون کار

در محاسبه و ارزیابی پایه سنوات قانون کار معمولا بایستی به ۳ نکته مهم و ظریف توجه نمود که عبارتند از:

این امتیاز به کارگران بعد از کامل کردن یک سال سابقه کار در مجموعه اختصاص داده می شود. بدین مفهوم که آغاز سال کاری دوم نه سال تقویمی.

چنانچه حداکثر ۱ سال از اخذ آخرین پایه سنواتی سپری شده باشد، دوباره این امتیاز در همان سال به فرد تعلق می گیرد. به بیان ساده تر با کامل کردن هر سال سابقه، این امتیاز به کارگر در همان سال داده می شود.

در بخش قبلی همه چیز را در خصوص پایه سنوات و نحوه محاسبه آن بازگو کردیم. در ادامه این مبحث به ارزیابی چندین نکته مهم از بخشنامه شورای عالی کار در خصوص پایه سنوات خواهیم پرداخت:

چند نکته مهم

طبق بخشنامه شورای عالی کار باید به چند نکته در خصوص پایه سنوات دقت داشته باشید. 

پایه سنوات چیست

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب