چند فرسخ روزه باطل میشود

چند فرسخ روزه باطل میشود

نظر مراجع تقلید درباره‌ی احکام روزه در سفر

فهرست مطالب

ماه رمضان یکی از ماه‎‌های عزیز و معروف در دین اسلام و بین مردم ایران است. در این ماه مبارک عده زیادی از مردم اقدام به روزه گرفتن می‌کنند. به همین خاطر، آشنایی با احکام روزه در سفر و حد ترخص روزه برای مسافر، می‎‌تواند اطلاعات زیادی به افراد مسلمان سراسر دنیا ارائه کند. به همین منظور، ما تصمیم گرفتیم در ادامه شما را با حکم روزه مسافر و اطلاعاتی در رابطه با این موضوع بیشتر آشنا کنیم. اگر خواهان به دست آوردن اطلاعاتی در این باره هستید، قبل از خرید بلیط هواپیما و اقدام به سفر این مطلب را بخوانید.

آشنایی با احکام روزه مسافر

احکام فرد روزه‎‌دار بسیار متفاوت است. برخی از این احکام مرتبط به حکم فرد روزه‎‌دار قبل از افطار و برخی مرتبط به حکم روزه قبل از سفر و مسافرت است. در ادامه شما را با برخی از این احکام آشنا می‎‌کنیم.

مسافر روزه‌‎دار چه کسی است؟

در ابتدا بگذارید بیشتر با ویژگی‌‎های فرد روزه‌داری که اصطلاحا مسافر هم محسوب می‎‌شود و باید نماز خود را شکسته بخواند، بیشتر آشنا شویم. از جمله این ویژگی‌‎ها می‌‎توان به فردی که خواهان سفر کردن در مسافتی کمتر از ۴۱ کیلومتر است، اشاره کرد. این فرد باید با قصد سپری کردن این مقصد راهی سفر شده باشد. مقصد و مبدا برایش مشخص بوده باشد و با حکم الهی و پس از صرف سحری راهی مقصد شده باشد. با قصد ترخص از مبدا حرکت کرده باشد و شغل او مرتبط به سفر و حرکت کردن (راننده، مهمان‌دار، خلبان و ملبان) نباشد.

روزه پس از سپری‌کردن چند کیلومتر باطل است؟

حکم روزه مسافر درباره این‌که چند کیلومتر روزه باطل است، به دستیابی به اطلاعات مورد نیاز در رابطه با احکام روزه مسافر اشاره دارد. یکی از این اطلاعات مورد نیاز سپری کردن مسافتی مشخص است. هنگامی که فرد مسافر بیش از ۴۵ کیلومتر را با قصد بازگشت کمتر از ۱۰ روز به منزل سپری می‎‌کند، در نهایت روزه او باطل می‎‌شود. پس به عنوان یک فرد مسافر روزه‎‌دار حتما به مسافت و مدت زمانی که برای سفر خود در نظر گرفته‎‌اید، توجه داشته باشید. اگر در ماه مبارک رمضان، قصد سفر به مشهد را دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله راهنمای کامل حرم امام رضا (ع) را مطالعه کنید.

احکام نماز مسافر چگونه است؟

اگر قصد سفر در ماه رمضان را دارید، باید این موضوع را در نظر داشته باشید که نماز مسافر با فردی که در شهر خودش نمازهایش را ادا می‌کند، متفاوت است. در سفر، نمازهای چهار رکعتی به صورت شکسته یعنی دو رکعتی خوانده می‌شود؛ اما در سایر نمازها تغییری ایجاد نمی‌شود. اگر فردی به هر دلیلی با هدف سفر، از وطن خودش خارج شود، اما سفر را به جا نیاورد، باید نمازهایش را به طور کامل به جا بیاورد.

مسافرت در ماه رمضان

برای سفر در ماه رمضان مانعی برای فردی که مسلمان است وجود ندارد؛ اما باید برای سفرش نیت 10 روزه داشته باشد و سفرش را از بعدازظهر روز اول شروع کند. روزه مسافر کمتر از 10 روز برای کسانی که کثیرالسفر هستند و زیاد به مسافرت می‌روند جایز بوده و بدون اشکال خواهد بود. اگر بنا به دلایلی کمتر از 10 روز به مبدا بازگردید روزه‌‎های شما قضا محسوب شده و باید کفاره آن‌ها را پرداخت کنید. علاوه بر پرداخت کفاره باید قضای روزه‎‌هایتان را هم به جا آورید. توصیه می‎‌شود، مسافر قبل از اذان ظهر در مقصد خود حاضر باشد. در غیر این‌صورت، فرد روزه‌دار باید روزه خود را شکسته و سپس قضای آن را به جا آورد.

شرایط روزه مسافر قبل از ظهر

اگر فردی پيش از ظهر سفر کند، وقتی از حد ترخیص محل اقامتش رد شود، روزه‌اش باطل می‌شود و باید کفاره آن را به جا بیاورد؛ یعنی روزه مسافر تنها در شرایطی قابل قبول است که پیش از اذان ظهر سفرش را شروع نکرده باشد.

شرایط روزه مسافر بعد از اذان ظهر

در صورتی که مسافر بعد از اذان ظهر عازم مقصد مورد نظرش شود، اگر ظهر در جایی که نمازش کامل است، حضور نداشته باشد، روزه‌اش باطل است؛ اما در صورتی که فرد بعد از ظهر به مقصد برسد و مبطلات روزه را انجام نداده باشد، روزه او صحیح خواهد بود.

مبطلات روزه در سفر کدامند؟

تا زمانی روزه فرد روزه‌دار صحیح است که آداب شرعی سفر را رعایت کند و مبطلات روزه را انجام نداده باشد. از جمله مواردی که روزه در سفر را باطل می‌کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کفاره فرد روزه ‎دار چیست؟

از جمله احکام روزه مسافر، می‌توان به کفاره مسافر اشاره کرد. اگر بنا به هر دلیلی این فرد نتواند روزه خود را در حین مسافرت به جای آورد باید کفاره روزه عمدی خود را پرداخت کند. اگر فرد روزه‌‎دار قبل از اذان ظهر به مبدا نرسیده باشد و علت این امر تاخیر او در آغاز سفر بوده باشد باید کفاره روزه خود را پرداخت کند.

اما اگر پس از اذان مغرب مبدا را ترک کرده اما بنا به دلایلی نتوانسته باشد قبل از اذان ظهر به مقصد برسد روزه او باطل اما ملزم به پرداخت کفاره نیست. کفاره عمدی فرد سالم برای هر یک روز روزه نگرفتن عمدی برابر با شصت روز یا دو ماه روزه است. البته، این فرد می‎‌تواند از طریق فراهم کردن غذای شصت یتیم نیز کفاره یک روز روزه خود را پرداخت کند.

آیا افرادی که شغل آن‌ها مسافرت است، باید روزه خود را کامل بگیرند؟

براساس حکم روزه مسافر و سفر کردن باید گفت بله، روزه برای افرادی که شغل‌شان با سفر همراه است در ایام ماه مبارک رمضان واجب است. در غیر این‌صورت، این افراد باید کفاره روزه خود را در اسرع وقت پرداخت کنند یا قضای روزه‎‌هایشان را به جای آورند.

حد ترخص روزه و مسافت شرعی

احتمالا اصطلاح حد ترخص روزه یا مسافت شرعی به گوش‎تان خورده باشد. در ادامه شما را بیشتر با این دو اطلاح آشنا می‌‎کنیم. احتمالا برایتان این اتفاق رخ داده است که روزه باشید و مجبور به سفر شوید. در این حالت با دو اصطلاح حد ترخص روزه و مسافت شرعی مواجه می‎‌شوید.

حد ترخص روزه چیست؟

حد ترخص روزه به مسافتی کمتر از مسافت شرعی اطلاق می‌‎شود. در این مسافت فرد روزه‎‌دار باید روزه خود را باز کرده و نمازش را شکسته بخواند. در واقع، برخی از علمای شیعه حد ترخص را به جایی که صدای اذانی از آنجا به گوش نرسد و یا شهر یا روستایی در آن نزدیکی‎‌ها دیده نشود، اطلاق می‎‌کنند. البته بد نیست بدانید امروزه شهرها گسترش یافته و در هر کیلومتر می‎‌توان نمایی از شهر و روستا یا دیوارها و منازل را مشاهده کرد. یا به راحتی می‌‎توان با استفاده از شبکه‎‌های مجازی یا تلویزیون سیار صدای اذان را شنید. این مسئله منجر شده بسیاری از علما نتوانند حد ترخص روزه را تعیین کنند. طبق گفته فقهای شیعه اگر بنا به دلایلی مسافر نتواند حد ترخص روزه را تعیین کند، و روزه خود را افطار نماید، باید کفاره روزه خود را پرداخت کرده و قضای آن را هم به جا آورد.

مسافت شرعی چیست؟

مسافت شرعی به مسیری حدودا ۴۱ تا ۴۵ کیلومتری اطلاق می‌‎شود. شما در این مسافت مسافر محسوب شده و مجبور هستید نماز خود را شکسته بخوانید. در ضمن، باید روزه خود را باز کنید. اگر مسافتی که برای سفر یا رفت‎‌وبرگشت طی می‎‌کنید کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد، شما دیگر مسافر محسوب نمی‌‎شوید. پس باید نماز خود را کامل خوانده و روزه‌‎تان را به صورت کامل بگیرید.

چگونه سفر کنیم تا بتوانیم روزه بگیریم؟

برای اینکه روزه‌هایتان را به موقع بگیرید و در ماه رمضان از فرصت عبادت بهره‌مند شوید و نیازی به پرداخت کفاره روزه هم نداشته باشید، لازم است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

در آخر باید گفت مسافرت با قصد دستیابی به عمل خیری یا به حکم انجام وظیفه اشکالی ندارد. به همین خاطر، فرد روزه‌‎دار می‌‎تواند با رعایت موارد فوق به راحتی راهی سفر شود. حکم روزه مسافر با توجه به شرایط هر فرد متفاوت است. به همین علت، در صورتی که شرایط ویژه‌‎ای دارید، می‎‌توانید با افراد متخصص همچون علمای شیعه در این باره مشورت کنید. اگر در ماه مبارک رمضان قصد سفر داشتید می‌توانید رزرو هتل خود را از سایت فلایتیو انجام دهید.

چند فرسخ روزه باطل میشود

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب