چهار قل به ترتیب

چهار قل به ترتیب

چهار قل و علت به ترتیب خواندن آن عالم اثر و موثر

چهار قل یعنی سوره های کافرون، توحید، فلق و ناس که آیت الله قرهی در جلسه تفسیر امشب خود به علت سیر و ترتیب این چهار قل پرداختند و فرمودند که این چهار قل یک سیر و یک ارتباطی با هم دارند که به همین دلیل آنها را به این ترتیب پشت سر هم آورده اند که هر کس خواست چهار قل بخواند به این ترتیب باید بخواند.

چهار قل یعنی سوره های کافرون، توحید، فلق و ناس که آیت الله قرهی در جلسه تفسیر امشب خود به علت سیر و ترتیب این چهار قل پرداختند و فرمودند که این چهار قل یک سیر و یک ارتباطی با هم دارند که به همین دلیل آنها را به این ترتیب پشت سر هم آورده اند که هر کس خواست چهار قل بخواند به این ترتیب باید بخواند.

بسم الله الرحمان الرحیم

برنامه یکشنبه هایم شرکت در جلسه تفسیر آیت الله قرهی است که توفیق شد امشب ۲۴ دی ماه ۱۳۹۶ در جلسه درس تفسیر ایشان در مسجد امام حسن مجتبی (ع) در شرق تهران شرکت کنم.

آیت الله قرهی امشب به تبیین علت به ترتیب گفتن چهار قل پرداختند و در ادامه بحثشان به عالم اثر و موثر اشاره و حکایتی از پوریای ولی را نقل نمودند و در پایان سخنانشان طبق روال جلساتشان به نحوه اتصال به قرآن ناطق حضرت حجت (عج) پرداختند که اینک در ادامه گزیده یاداشت هایم از این جلسه تقدیم می گردد.

گزیده بیانات آیت الله قرهی در این جلسه:

 این چهار قل ( سوره های کافرون، توحید، فلق و ناس )  یک سیر دارند و یک ارتباطی با هم دارند که به همین دلیل آنها را به این ترتیب پشت سر هم آورده اند که هر کس خواست چهار قل بخواند به این ترتیب باید بخواند.

در خواندن این چهار قل اول سوره کافرون، سپس توحید، بعد فلق و بعد از آن ناس به ترتیب خوانده می شود. اولین سیر این ترتیب چهار قل این است که یک هدف خاص را تببین می کند.

سه رب همه مردم عالم

همه در این عالم بنده سه رب هستند، در این عالم کسی نیست که بنده نباشد و همه بنده یک عبد هستند، بنابراین مرد یا بنده « عبدالله » یا بنده « عبدالنفس » یا بنده « عبدالشیطان » هستند. پس کسی در این دنیا نیست که بگوید من حر و آزاده هستم بالاخره انسان عبد است.

حربن یزید ریاحی برای اینکه از نفسش آزاد ش حر نامیده شد ولی عبد خدا شد، اگر سکه دو رو داشته باشد یک روی آن حریت و روی دیگرش عبودیت است، پس حریت از نفس یک طرف حربن یزید ریاحی و طرف دیگرش عبد شدن بود. پس اگر فردی عبدالله نباشد یا عبدالنفس است یا اینکه عبد الشیطان است.

چرایی ترتیب سوره های چهار قل پشت سر هم

اولین سوره کافرون است می فرماید: قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ ، لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ، وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ، وَلا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ ، وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ و در پایان هم می فرماید: لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ. اولا این کافران یک نوع عبادت دارند و شما هم یک نوع عبادت دارید. سیر آنها این نیست که بخواهند عبدالله بشوند، چون آنها قطعا هر کار بکنید ایمان نمی آورند.

حالا این سیر کافران را در سوره کافرون مطرح می کند و در سوره های قل هایی که بیان می شود امری است که خداوند متعال به پیامبرش می فرماید نه از باب فعل امر، این قل یعنی حتما باید تبیین شود و حتما با این سیر حرکت داده شود و این امر است که در این راه باید حرکت کنید. حالا در اولین قل می گوید: قل هو الله احد بگو به مومنین که او احد است.

تا آنجا که کفوا احد پس باز احد است پس معلوم می شود کافران خدا را عبادت نمی کنند ولی شما به آنها بگوییدلَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ. حالا الله جل جلاله و توحید چیست را بیان می کند تا جایی که خدا همتایی هم ندارد. بعد می فرماید حالا بگو

این حسادت در عالم همیشه هست، حتی می گویند کسانی که می خواهند از حسادت در امان باشند می گویند این دو سوره فلق و ناس را بخوانند. سپس در آخر این ترتیب سور پروردگار عالم می فرماید: همه شرارتها زیر سر همین ناس است، قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ   مَلِکِ النَّاس ِ إلَهِ النَّاسِ مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ مِنَ الْجِنَّهِ وَ النَّاسِ که عرض کردیم جن با ما کاری ندارد و آن قدر که ناس کار دارد و شرارت دارد جن ندارد.آنهایی که ماهواره ها، کثافت کاری ها، و چیزهای آلوده دیگر را درست کرده اند همه از جنس ناس هستند جنی ها که نیامدند ماهواره را برای ما درست کنند.

پس این سیر است یعنی اول بدان همین ناس کسانی هستند که کافر هستند، حالا کافرین کسانی هستند که عمده آنها از یهود هستند خیلی عجیب روایتی دراین مورد است که امروز هم کافرین همین یهود هستند که شرور درست کرده اند قل اعوذ ناس این ناسی که در این سیر بیان شد این یهودی ها که باید از شر آنها به خدا پناه برد.

لذا خداوند می فرماید بگو قل اعوذ برب الناس پناه می برم به کسی که ناس را خودش پرورش داد، وقتی می گوییم قل اعوذ برب الناس این ناس جمیع ناس را شامل می شود و کفار هم جز صورت ظاهرشان این ناس است، اما ناس حقیقی کسی است که در مقام انسانیت باشد لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم

همه آنچه که ناس هستند رب حقیقی آنها خود الله جل جلاله است و پناه می برم به خدا که رب حقیقی این ناس است.

نکته بسیار مهم این که در مرحله جبر و اختیار که انسان در این عالم قرار دارد، فقط و فقط انسان است که بعد از انسان در مرحله پایین تر جنیان هستند و این دو گروه عنوان عبادت را دارند. پس انسان در جبر و اختیار است اما مابقی در جبر هستند، بنابراین جبر و اختیار در انسان است و ربوبیت ابزار آن است.

حکایتی از پوریا ولی و تاثیر گذاری عالم اثر و موثر

عالم، عالم اثر و موثر است و این را خداوند یک قاعده اصلی قرار داده است که هر چیزی اثری دارد. در کتابی خواندم که نوشته اند یک روز همسر پوریای ولی آمد و به وی بیان کرد که انسان پلیدی روبند مرا کشیده است، پوریا ولی ناراحت شد و رفت اما از دم در برگشت و گفت من خیلی جوان بودم یک روز در بازار دیدم که خانمی روبند خودش را برداشته که این پارچه را ببیند و من خیره خیره به او نگاه می کردم و لذت می بردم، این جزای آن کار من است به خاطر این برگشتم. این خیلی عجیب است در عالم اثر و موثر هر چیزی اثر خود را می گذارد.

برای درک و فهم قرآن نیت کنید و از خدا کمک بخواهید

این قرآن خیلی با عظمت است نباید در خواندن و فهم آن سطح آن را پایین آورد و به یک ترجمه واژگانی اکتفا کرد بلکه ما باید سطح فهم خود را بالا ببریم، حتی اگر پیر هستیم و خوب نمی فهمیم اگر نیت کنیم و از خدا بخواهیم که ما را با قرآن بیشتر آشنا کند با همین نیت خداند ذهن شما را باز می کند و مطالب قرآن را بهتر می فهمید.

واقعا قرآن با عظمت و دریایی عمیق است و هر چه جلوتر برویم تازه می فهمیم به این قرآن اجحاف کرده ایم و این قرآن فقط با قرآن ناطق که معصومین هستند معنا پیدا می کند و گرنه می شود همان قرآن مرکب و جوهری که بر نیزه کردند.

صدای یا مهدی یا مهدی (عج) از قلب آیت الله ادیب

بدانید که توسل به قرآن ناطق امام زمان (عج) باعث می شود بهتر قرآن را بفهمیم هر ساعت دعای سلامتی امام زمان (عج) را بخوانید آقایی که همیشه یاد ما هستند ما هم هر ساعت یاد آقا جان باشیم. به والله و به این قرآن قسم که من خودم دیدم که حضرت الله العظمی ادیب در رکوع هستند و صدای قلب مبارکشان را می شنیدم که بیان می کرد یا مهدی (عج) یا مهدی (عج)، اول فکر کردم اشتباه می کنم و گوشم را مالیدم اما دیدم نه درست است در اواخر عمر شریفشان فرمودند درست شنیدی من عمری است که اعضا و جوارحم با نام و یاد آقا گره خورده است.

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

اخبار مرتبط

برچسب ها :آیت الله روح الله قرهی ، پوریای ولی ، تفسیر قرآن ، چهار قل

ارسال نظر شما

ممنون که مارو هم باخودتون به کلاس دعوت کردین…… ……………………………. پاسخ: ممنونم ان شاءالله مورد استفاده شما هم واقع شده باشد که این توصیه اکید یکی از بزرگان بود که جلسات را جهت کسانی که دسترسی ندارند منتشر کنم تا بدین صورت در این کلاس ها آنها نیز شرکت کنند، احیانا اگر کاستی در انتشار است از ناحیه حقیر است.

چهار قل به ترتیب

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب