ژل آلوورا

ژل آلوورا

هرآنچه باید از ژل آلوئه‌ورا و فواید و ضررهای آن برای پوست بدانید

آیا تا به حال از ژل آلوئه‌ورا به‌عنوان بخشی از روتین پوستی خود استفاده کرده‌اید؟ این روزها بیشتر از همیشه، این محصول معجزه‌آسای طبیعت مورد توجه قرار گرفته است. اطلاعات زیادی در مورد فواید آن برای پوست منتشر می‌شود. البته ممکن است عوارض جانبی هم داشته باشد. اگر در مورد خواص ژل آلوئه‌ورا برای پوست و عوارض جانبی و نحوه‌ی استفاده از آن کنجکاو شده‌اید، در ادامه با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

چرا ژل آلوئه‌ورا محبوب شده است؟ آیا ژل آلوئه‌ورا برای پوست مفید است؟ ۱۰ فایده‌ی بی‌نظیر ژل آلوئه‌ورا برای پوست چطور از ژل آلوئه‌ورا روی پوست استفاده کنیم؟ مقدار مناسب مصرف ژل آلوئه ورا ژل آلوئه‌ورا برای کدام انواع پوست مناسب است؟ ژل آلوئه‌ورا برای کدام شرایط مناسب نیست؟ مصرف روزانه‌ی ژل آلوئه‌ورا روی صورت چه تاثیراتی دارد؟ عوارض جانبی استفاده از ژل آلوئه‌ورا

چرا ژل آلوئه‌ورا محبوب شده است؟

اگر سال‌های اخیر را بررسی کنید متوجه می‌شوید که از زمانی به بعد، این هدیه‌ی طبیعت بیشتر مورد توجه قرار گرفت. این روزها بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی را می‌بینید که حاوی ژل آلوئه ورا هستند. حتی نوشیدنی‌های متنوعی هم با ژل آلوئه‌ورا تهیه می‌شود که محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند.

تحقیقات زیادی روی این ژل پرخاصیت انجام شده است. هم مصرف خوراکی آن فواید متعدد دارد و هم مصرف آن به‌صورت موضعی، تاثیرات قابل توجهی روی پوست دارد. همین ویژگی‌های مثبت باعث محبوبیت ژل آلوئه‌ورا شده است.

آیا ژل آلوئه‌ورا برای پوست مفید است؟

مهم‌ترین خواص و ویژگی‌هایی که به ژل آلوئه‌ورا نسبت می‌دهند، مرتبط با تاثیرات مفیدی است که روی سلامت و زیبایی پوست دارد. ژل خالص آلوئه‌ورا خواص ترمیم‌کنندگی روی پوست دارد. برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی مفید است. به همین دلیل بیشتر از همه به‌عنوان ژل موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای به دست آوردن ژل خالص آلوئه‌ورا باید برگ آن را با چاقو برش بدهید. ژل برگ این گیاه از آن خارج می‌شود.

ژل آلوئه‌ورا در حالت کلی برای پوست شما، از هر نوعی که باشد، مفید است مگر اینکه متخصص پوست یا هر پزشک دیگری، استفاده از آن را به دلایلی برای شما منع کرده باشد. در بسیاری از محصولات بهداشتی و آرایشی که بدون نسخه از فروشگاه‌ها می‌خرید، از این ژل در ترکیب با مواد دیگری برای تسکین بسیاری از مشکلات پوستی استفاده می‌شود.

پس اگر مشکل و منع خاصی نداشته باشید، ژل آلوئه‌ورا برای پوست شما مفید است.

۱۰ فایده‌ی بی‌نظیر ژل آلوئه‌ورا برای پوست

احتمالا برای شما سوال شده که این خواصی که از آن صحبت می‌کنیم چیست؟ در ادامه چند مورد از فواید ژل آلوئه‌ورا را برای پوست بخوانید. این خواص فقط مرتبط با مصرف موضعی این ژل روی پوست است.

۱. بهبود بریدگی‌ها و ساییدگی‌های پوست با ژل آلوئه‌ورا

ژل آلوئه‌ورا برای برش‌های کوچک پوست که ناشی از بریدگی با کاغذ یا چاقو و حتی ساییدگی‌های ناشی از افتادن باشد، موثر است. این ژل را می‌توان روی ساییدگی‌ها به‌صورت موضعی استفاده کرد تا درد ناشی از زخم را تسکین دهد. این ژل حتی احساس سوزش را کاهش می‌دهد. برای این موضوع می‌توانید حداقل سه بار در روز از ژل استفاده کنید.

برای برش با چاقو و کاغذ، به جای هر کرم و پماد دارویی از ژل آلوئه‌ورا استفاده کنید. مطالعات نشان داده‌اند که ساختار مولکول‌های ژل آلوئه ورا می‌تواند به کاهش تشکیل اسکار و بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک کند؛ زیرا خاصیت تقویت کلاژن دارد و می‌تواند با عفونت‌های باکتریایی مبارزه کند.

۲. بهبود سوختگی‌ها

از ژل آلوئه‌ورا می‌توان برای درمان سوختگی پوست استفاده کرد. می‌توانید روزی سه بار ژل را روی پوست سوخته بمالید. مطالعات نشان می‌دهد که این ژل به کاهش درد ناشی از سوختگی نیز کمک می‌کند. یعنی نه‌تنها باعث ترمیم سریع سوختگی می‌شود، بلکه درد و سوزش ناشی از آن را هم تسکین می‌دهد.

۳. بهبود آفتاب‌سوختگی با ژل آلوئه‌ورا

استفاده از ژل آلوئه‌ورا می‌تواند پوست آفتاب‌سوخته را تسکین دهد و در عین حال آن را به‌طور موثر مرطوب کند. اما نمی‌توان آن را جایگزین ضد آفتاب کرد یا به‌عنوان راهی برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی استفاده کرد. برای محافظت در برابر آفتاب باید از کرم‌های ضدآفتاب جداگانه استفاده شود. در واقع این محصول، نوعی درمان برای مشکلی است که پیش آمده و برای پیشگیری استفاده نمی‌شود.

۴. آکنه همراه با التهاب روی صورت

ژل آلوئه‌ورا دارای خواص ضدالتهابی است که می‌تواند به تسکین شیوع خفیف آکنه‌های معمولی و آکنه‌های چرکی کمک کند. برای این منظور ژل آلوئه‌ورا را با انگشتان خود روی صورت نزنید. ژل را روی یک تکه پنبه قرار دهید و روی جوش یا آکنه بمالید.

۵. اگزما

ژل آلوئه‌ورا دارای خواص مرطوب‌کنندگی است که می‌تواند خارش و خشکی پوست ناشی از اگزما را کاهش دهد. همچنین در درمان درماتیت سبورئیک، نوعی اگزما که به طور کلی پوست سر، ناحیه پشت گوش‌ها و برخی از قسمت‌های صورت (مانند پیشانی) را درگیر می‌کند، موثر است.

۶. پسوزیاریس

التهاب و خارش ناشی از پسوریازیس در صورت یا سایر قسمت‌های بدن را نیز می‌توان با ژل آلوئه‌ورا درمان کرد. برای تسکین خارش، ژل را دو یا سه بار در روز به تمام قسمت‌هایی که خارش دارد بمالید.

دقت کنید که ژل آلوئه‌ورا درمان مشکلات پوستی شما نیست فقط علائم آن را تسکین می‌دهد. برای حل مشکلات پوستی به‌صورت اصولی، باید به پزشک مراجعه کنید و محصولات درمانی تجویزشده توسط پزشک را استفاده کنید.

۷. خشکی پوست

اگر پوست خشک یا چرب دارید، می‌توانید از ژل آلوئه‌ورا به‌عنوان مرطوب‌کننده استفاده کنید. از آنجاکه این ژل طبیعی به‌سرعت جذب پوست می‌شود، منافذ پوست چرب را مسدود نمی‌کند. برای پوست‌های خشک، بلافاصله بعد از حمام از آن استفاده کنید تا رطوبت طبیعی پوستتان را داخل پوست حفظ کنید و راه خروج آن را ببندید.

۸. تاول تبخالی

هنگامی که روی لب‌ها یا اطراف دهانتان دچار تبخال می‌شود، استفاده از ژل آلوئه‌ورا می‌تواند راه موثری برای تسکین پوست باشد. این دارو به‌طور همزمان ویروس تبخال را که باعث بروز تبخال می‌شود، از بین می‌برد. دو یا سه بار در روز از این ژل استفاده کنید تا زخم‌ها کاملا از بین بروند.

۹. کاهش تیرگی زیر چشم‌ها

ژل آلوئه‌ورا می‌تواند تولید کلاژن را افزایش دهد. بنابراین استفاده از آن در ناحیه‌ی زیر چشم می‌تواند سیاهی دور چشم را کاهش دهد و از خطوط ریز و چروک شدن پلک پایین جلوگیری کند.

۱۰. مبارزه با مشکلات پوستی ناشی از افزایش سن

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بدن که علائم پیری را نشان می‌دهد، پوست صورت است.

آلوئه‌ورا را می‌توان برای به تعویق انداختن علائم پیری استفاده کرد زیرا مطالعات نشان می‌دهد که می‌تواند کشسانی پوست را با استفاده‌ی منظم در صورت مصرف خوراکی یا موضعی بهبود بخشد. برای این منظور در کرم‌های ضد پیری پوست هم از آن استفاده می‌شود.

چطور از ژل آلوئه‌ورا روی پوست استفاده کنیم؟

روش‌های مختلفی برای استفاده از این ژل روی پوست وجود دارد. علاوه بر روش‌های متنوع، می‌توانید یا از خود ژل آلوئه‌ورا یا از محصولات آرایشی و بهداشتی که حاوی این ژل باشند، استفاده کنید.

۱. استفاده به‌عنوان لایه‌بردار

می‌توانید از ژل آلوئه‌ورا مخلوط با دانه‌های شکر به‌عنوان اسکراب لایه‌بردار استفاده کنید. آلوئه‌ورا یک پاک‌کننده‌ی ملایم است زیرا اسید سالیسیلیک دارد که می‌تواند سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین ببرد. همچنین با از بین بردن باکتری‌ها از منافذ مسدود پوست، از بروز آکنه جلوگیری می‌کند.

۲. استفاده به عنوان مرطوب‌کننده

می‌توانید از ژل آلوئه‌ورا به‌طور مستقیم از گیاه یا به‌عنوان بخشی از فرمولاسیون‌های دیگر، برای مرطوب کردن پوست خود استفاده کنید. این ژل طبیعی برای اکثر انواع پوست به‌خصوص پوست های خشک مناسب است. همچنین می‌توان از آن به‌عنوان عامل تسکین‌دهنده پس از اپیلاسیون استفاده کرد.

اگر می‌خواهید در شب تغذیه‌ی بیشتری برای پوست خود داشته باشید، حتی می‌توانید آب لیمو را با ژل آلوئه‌ورا مخلوط کرده و به‌عنوان مرطوب‌کننده‌ی شب استفاده کنید.

۳. استفاده به عنوان ژل حالت‌دهنده‌ی ابرو

اگر ابروهای شما نامرتب است و می‌خواهید صاف و مرتب به نظر برسند، می‌توانید برس مخصوص ابرو را به ژل آلوئه‌ورا آغشته کنید و روی تمام ابروهای خود بمالید. این ژل همچنین رشد مو را تقویت می‌کند تا ابروهای پرپشت‌تری به شما بدهد و آن را خوش‌فرم نگه دارد.

۴. از بین برنده‌ی لک و جای جوش

می‌توانید از ژل آلوئه‌ورا برای کاهش جای جوش و لکه‌های تیره روی صورت استفاده کنید. خواص ضد‌عفونی‌کننده، ضد باکتریایی و ضد التهابی ژل آلوئه‌ورا به بهبود جای زخم کمک می‌کند.

رطوبت موجود در ژل همچنین کلاژن و بازسازی سلولی را تقویت می‌کند. آن را با چند قطره آب لیمو مخلوط کنید و برای بهترین نتیجه روی جای زخم و نقاط تیره‌ی پوست بمالید.

۵. به‌عنوان پاک‌کننده‌ی آرایش

شاید تعجب کنید ولی یکی از کاربردهای جذاب این ژل برای پاک کردن آرایش است بدون اینکه مواد شمیایی مضر، به پوستتان آسیبی بزند. می‌توانید با ژل آلوئه‌ورا پاک‌کننده‌ی آرایش طبیعی درست کنید. مقداری ژل را روی یک پنبه بریزید و آرایش را از روی صورت خود پاک کنید. حتی اگر آرایشتان خیلی خشک است، می‌توانید آن را با روغن نارگیل مخلوط کنید.

۶. ماسک صورت

می‌توانید از ژل آلوئه ورا به‌عنوان ماسک صورت برای مرطوب کردن و تغذیه کردن پوست خشک استفاده کنید. هر ماسک صورت که درست می‌کنید، کمی آلوئه‌ورا به آن اضافه کنید. برای افزایش رطوبت‌رسانی ماسک می‌توانید از بعضی میوه‌ها و مواد مغذی دیگر هم استفاده کنید.

مقدار مناسب مصرف ژل آلوئه‌ورا

ژل آلوئه‌ورا زمانی که به‌صورت خوراکی برای یک دوره‌ی حداکثر ۴۰ روزه مصرف شود، اما مقدار آن بیش از ۱۵ میلی‌لیتر نباشد، برای استفاده، ایمن و بدون خطر در نظر گرفته می‌شود. استفاده از آن در مدت زمان کوتاه، بی‌خطر است و البته نباید در آن زیاده‌روی کنید.

برای استفاده از آن روی صورت و به شکل موضعی، بسته به دلیلی که به خاطر آن از ژل استفاده می کنید، می‌توانید تا یک قاشق غذاخوری از ژل را به‌تنهایی یا مخلوط با مواد دیگر استفاده کنید.

ژل آلوئه‌ورا برای کدام انواع پوست مناسب است؟

ژل آلوئه‌ورا برای انواع پوست به‌خصوص پوست‌های خشک و حساس قابل استفاده است. همچنین می‌تواند برای انواع پوست‌های چرب و مختلط و همچنین برای درمان بیماری‌های مختلف پوست استفاده شود. طبق مطالعات، استفاده از آن به‌شکل موضعی آن خطر بسیار کمی دارد.

در نتیجه اگر مشکل یا منع خاصی نداشته باشید، با هر نوع پوست می‌توانید با خیال راحت از این ژل استفاده کنید.

ژل آلوئه‌ورا برای کدام شرایط مناسب نیست؟

محصولات طبیعی و گیاهی هم می‌توانند ضررها و آسیب‌هایی داشته باشند و لزوما همیشه بی‌خطر نیستند. ژل آلوئه‌ورا هم از این قاعده مستثنی نیست.

اگر باردار هستید یا به کودک خود شیر می‌دهید، آلوئه‌ورا به شکل ژل یا شیره‌ی گیاه برای مصرف خوراکی ایمن نیست. در حالی که هیچ مدرکی وجود ندارد، این ماده‌ی طبیعی ممکن است احتمال سقط جنین یا نقص مادرزادی را افزایش دهد.

ژل یا عصاره‌ی برگ آلوئه‌ورا اگر به‌صورت خوراکی مصرف شود برای کودکان خطرناک است. ممکن است منجر به اسهال یا دل‌درد شود.

اگر دیابت دارید، آلوئه‌ورا فقط باید تحت نظارت پزشک مصرف شود زیرا تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است قند خون را کاهش دهد.

آلوئه‌ورا به شکل شیره‌ی گیاه می‌تواند روده‌ها را تحریک کند. بنابراین افراد مبتلا به بیماری‌های معده و روده مانند کولیت اولسراتیو و بیماری کرون نباید آن را مصرف کنند. لاتکس آلوئه‌ورا یا عصاره‌ی برگ کامل می‌تواند بواسیر را بدتر کند و در صورت مصرف در دوزهای بالا می‌تواند منجر به نارسایی کلیه شود.

اگر به طور منظم آلوئه‌ورا مصرف می‌کنید، حداقل دو هفته قبل از جراحی، مصرف آن را متوقف کنید؛ زیرا می‌تواند سطح قند خون را در آن زمان تغییر دهد.

مصرف روزانه‌ی ژل آلوئه‌ورا روی صورت چه تاثیراتی دارد؟

اگر ژل آلوئه‌ورا را دو بار در روز روی صورت خود بمالید، پوستی مرطوب و بدون لک و جای زخم خواهید داشت. آلوئه‌ورا طبق مطالعات انجام شده تنها لایه بالایی پوست را مرطوب می‌کند. اما دارای خواص درمانی برای بهبود سایر بیماری‌های پوستی است.

عوارض جانبی استفاده از ژل آلوئه‌ورا

استفاده از آلوئه‌ورا برای اهداف موضعی مانند درمان بیماری‌های پوستی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. البته برای درمان بیماری‌های پوستی خود حتما باید به پزشک مراجعه کنید و خوددرمانی نکنید. مطالعات نشان می‌دهد که آلوئه‌ورا نباید برای درمان زخم‌های پس از جراحی استفاده شود زیرا می‌تواند توانایی طبیعی ترمیم پوست را کاهش دهد. همچنین برای درمان سوختگی‌های بسیار شدید توصیه نمی‌شود.

سایر عوارض جانبی ژل آلوئه‌ورا شامل خارش یا احساس سوزش در زمانی است که جذب پوست می‌شود. همچنین اگر پوست شما به ژل حساس باشد ممکن است باعث ایجاد بثورات پوستی شود.

استفاده از ژل آلوئه‌ورا روی پوستی که دارای عفونت، بثورات یا زخم ناشی از عفونت است، می‌تواند آن را بدتر کند، زیرا روند بهبودی را مختل می‌کند. این شرایط به این دلیل اتفاق می‌افتد که خواص ضد میکروبی ژل، لایه‌ای روی زخم ایجاد می‌کند و روند بهبود را کند می‌کند.

اگر قصد دارید به طور منظم و مکرر از ژل آلوئه‌ورا استفاده کنید، بهتر است نظر پزشک را دریافت کنید زیرا طبق گزارشات، شواهد مستند کافی برای اثبات اینکه کاملاً ایمن و برای پوست مفید است وجود ندارد.

ژل آلوئه‌ورا نباید روی پوست آلوده استفاده شود. لایه‌ی محافظی که ژل روی پوست ایجاد می‌کند می‌تواند عفونت را بدتر کند زیرا روند بهبودی طبیعی پوست را مختل می‌کند.

مصرف خوراکی عصاره‌ی برگ آلوئه‌ورا در صورت مصرف در دوزهای زیاد، خطرناک در نظر گرفته می‌شود زیرا ممکن است عوارض جانبی مانند مشکلات گوارشی یا درد معده ایجاد کند.

لاتکس آلوئه‌ورا یا همان عصاره‌ی برگ آلوئه‌ورا، زمانی که برای مدت طولانی مصرف شود، ممکن است باعث مشکلات کلیوی، کاهش وزن، مشکلات قلبی، اسهال و کاهش سطح پتاسیم شود. حتی مصرف روزانه‌ی یک گرم لاتکس آلوئه‌ورا برای مدت طولانی می‌تواند منجر به سرطان یا مرگ ناشی از مواد شیمیایی موجود در آن شود.

در مجموع مزایا و معایب استفاده از ژل آلوئه‌ورا چه به صورت خوراکی چه موضعی را می‌توان به این ترتیب خلاصه کرد:

جمع‌بندی

ژل آلوئه ورا فواید متعددی برای پوست دارد. از آنجاکه برای انواع پوست مناسب است، می‌توان از آن برای مرطوب کردن پوست‌های خشک و چرب، درمان زخم، سوختگی و کاهش اسکار و لک‌های آکنه استفاده کرد. حتی می‌توان آن را به عنوان آب میوه مصرف کرد. با این حال، استفاده‌ی بیش‌ازحد از هر چیز خوب، می‌تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد. بنابراین، از آن آگاهانه استفاده کنید و در صورت داشتن هر گونه مشکل پوستی با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: Ski k af

ژل آلوورا

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب