گل هفت رنگ

گل هفت رنگ

گل ادریسی

پرورش و نگهداری از گل ادریسی یا هورتانسیا

گل ادریسی بیش از 75 گونه دارد و به 600 رقم گوناگون نامگذاری شده است. این گل که بومی طیف وسیعی از مناطق و کشورها از جمله ژاپن، آسیا، اندونزی، کوه های هیمالیا و قاره آمریکاست. از نام های رایج این گل می توان به هورتانسیا، ادریسی و گل هفت رنگ نیز اشاره کرد. گل ادریسی می تواند به عنوان گل رونده و یا نوعی بوته کاربرد داشته باشد؛ اما بیشتر به عنوان یک درختچه رشد می کند. گل های ادریسی می توانند تا یک فوت ارتفاع بگیرند ولی دیده شده است که حتی تا 100 فوت ارتفاع داشته باشند. گل های زیبایی که توسط این گیاه تولید می شود همان چیزی است که موجب می شود تا این گل ها محبوب شوند.

گل ها در اندازه، اشکال و رنگ ها در دسته های متنوعی وجود دارند. شکوفه های این گیاه، طیفی از رنگ های آبی، قرمز، سفید، بنفش و سبز را در بر می گیرد. بسیاری از ما عکس های هورتانسیا را در کتاب های علوم خود در ابتدایی دیده ایم و مجذوب آن ها شده ایم ولی اگر همین حالا این گل ها را ببینیم باز هم برایمان جذاب خواهند بود. خبر جالب این است که حالا، ما می توانیم پرورش و رشد گل های ادریسی را شاهد باشیم که حتی مادربزرگ هایمان در خواب نیز نمی دیدند. برخی از این گل ها در شرایط متفاوتی رویش پیدا می کنند و شما حتی می توانید از بعضی از آن ها در آب نیز نگهداری کنید. نکته جالب دیگر این است که شما می توانید هم اندازه های شکوفه های کوچگ این گل را ببینید و همچنین سری از این گل ها که شکوفه های بزرگ نیز دارند را نیز مشاهده کنید.

نماد گل ادریسی

کلمه هیدرانجیا از کلمات یونانی «هیدرو» به معنای آب و کلمه ی «انجیا» به معنای ظرف گرفته شده است و در کل به معنای بشکه آب است. نام این گل یک نسخه لاتین از کلمه فرانسوی هورتنزیا است؛ چراکه این گل به آب زیادی نیاز دارد و همچنین گل هایی فنجان شکل دارد. بسیاری بر این باورند که این گل ها بسته به اینکه در چه منطقه و فرهنگی هستند می توانند مظهر معانی متفاوتی باشند؛ اگرچه این گیاهان نیز بومی چند منطقه مختلف نیز هستند. بر اساس افسانه ای ژاپنی، امپراتور زمان باستان به دختری که عاشقش بود گل ادریسی داد تا به او نشان دهد چقدر او را دوست دارد. هورتانسیای سفید نشان دهنده غرور است و در دوره ویکتوریا از آن برای نشان دادن غرور استفاده می شده است. همچنین از ادریسی های صورتی در سالگرد های عروسی  در ایالات متحده  به عنوان نمادی از قدردانی و نشان دادن احساسات قلبی  استفاده می کنند.

نحوه پرورش و کاشت گل ادریسیا

کاشت گل ادریسی در اوایل بهار و در فصل پاییز ایده آل است. اگر می خواهید ازهمین آغاز، گل ادریسی خودتان را به خوبی بکارید باید توجه داشته باشید که خاک خودتان را با 15 درصد مواد آلی و کودهایی که آهسته در خاک منتشر می شوند ترکیب کنید. گل های هفت رنگ یا ادریسی نسبت به چیزی که در گلخانه کاشته شده بودند برای کاشت دوباره باید کمی بالاتر کاشته شوند. گودالی که حفر کرده اید بهتر است دو الی سه برابر مقدار ریشه باشد تا گل، فضای کافی برای رشد خود داشته باشد. اگر به نظر می رسد که  ریشه ها به هم چسبیده اند، قبل از کاشتن آن ها را از هم جدا کنید. در آخر بعد از کاشت گل ادریسی از خاک ترکیب شده خود در گودال بریزید و با آبیاری کار خود را به اتمام برسانید. اگر دارید گروهی از گل های ادریسی را می کارید باید توجه داشته باشید که باید از یک دیگر سه فوت فاصله داشته باشند. اگر از انواع متفاوتی هستند حتی بهتر است بیش تر از این فاصله داشته باشند.

آیا می شود گل ادریسی را به عنوان گل آپارتمانی داشته باشیم؟

کاشت و نگهداری از گل های ادریسی به عنوان گل آپارتمانی کمی سخت است. شما باید مطمئن باشید که گل ها نورکافی دریافت کنند. رطوبت نیز یکی از موارد مهم در نگهداری گل ادریسی به عنوان گیاه آپارتمانی است. بهتر است گل هورتانسیا در محیط مرطوب نگهداری شود؛ اما توجه داشته باشید در جایی که ریشه ها هستند، رطوبت نیاز نیست. اگر تا به حال تجربه خرید اینترنتی گل ادریسی دسته ای  را داشته باشید متوجه شده اید که ماندگاری بالایی ندارند.

کاشت گل ادریسی در گلدان

هنگام کاشت گل ادریسی توجه کنید که باید از خاک گلدان به جای خاک باغ استفاده و بهتر است از یک کود نیز برای رشد بهتر گیاه استفاده کنید. گلدان شما حتما باید زهکشی مناسبی داشته باشد. حتما بین یک تا دو اینچ بین سطح خاک و لبه گلدان فاصله بگذارید، اطمینان حاصل کنید که سوراخ های گلدان به اندازه کافی بزرگ باشند تا فضای رشد مناسب گیاه باشد.

نحوه نگهداری گل ادریسی

هرس گل ادریسی

گل ادریسی به هرس خاصی احتیاج ندارد؛ اما بهتر است برگ های قدیمی و ساقه های مرده را از گیاه جدا کنید و یا گل ادریسی را مرتب کنید تا شکل گل را بهبود ببخشند و همچنین این کار باعث شود تا گل ادریسی نور بهتری را برای تغذیه دریافت کند. هرس گل ادریسی خیلی به نوع آن بستگی دارد، بعضی از اوقات هرس گل ادریسی باعث می شود تا گل های آن بیشتر شوند و یا ساقه ی آن قوی تر شود.

آبیاری

گل های ادریسی دوست دارند محیطشان مرطوب باشد ولی نه اینکه خیس باشند. همچنین این گل ها به آبیاری هرروزه نیاز خواهند داشت.

خاک

خاک گل هفت رنگ باید پر از مواد آلی باشد؛ اما می توانید با توجه به رنگی که برای گل ادریسی مد نظرتان است مواد موجود در خاک را تغییر دهید.

قیمت گل ادریسی

قیمت گل ادریسی به صورت دسته ای رنجی بین بیست تا پنجاه تومان است؛ اما اگر بخواهید گلدان و یا بوته ی پر گل آن را بخرید قیمتی تا حدود 300 هزار تومان را می تواند داشته باشد.

گل هفت رنگ

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب